Goede doelen en bedrijven werken vaker samen
20 februari 2014

Goede doelen en bedrijven werken vaker samen

Goede doelen werken steeds intensiever samen met bedrijven. Toenemende druk op de inkomsten noodzaakt goede doelen om nieuwe wegen in te slaan. Tegelijkertijd neemt voor bedrijven de externe druk toe om maatschappelijk een actievere rol te spelen. Dit blijkt uit onderzoek van het  ING Economisch Bureau.

De inkomsten van goede doelen staan onder druk. Particulieren en bedrijven houden de hand op de knip en de overheid snijdt in subsidies. Bovendien zijn donateurs, leden en vrijwilligers steeds lastiger aan een goed doel te binden. Voor bedrijven moet een winstgevende strategie tegenwoordig ook een duurzame strategie zijn. Voorop staat voor hen een betere reputatie. Ook een hogere medewerker-betrokkenheid, toegang tot kennis en netwerk zijn belangrijk.

Samenwerking met het bedrijfsleven op de ‘core business' biedt wederzijdse voordelen. In zo'n partnership is het de kunst om zowel maatschappelijke als zakelijke doelen op één lijn te brengen. Oftewel: focus op een gemeenschappelijk thema dat beide partijen versterkt, kijk voorbij het geld en zorg voor een breed (participatie)draagvlak onder de medewerkers "In de ideale situatie gaat het om twee ‘werelden' met één gezamenlijke missie", aldus Ceel Elemans, sectormanager Public Sector bij ING.

In het rapport ‘Goede doelen en het bedrijfsleven, naar meer strategische partnerships' leest u meer over hoe u succesvol kunt samenwerken met bedrijven, zoals een stappenplan voor samenwerking:

1. Kom in actie
  2. Focus op gemeenschappelijke thema's