Toename controle vrijwilligers sportclub
12 februari 2015

Toename controle vrijwilligers sportclub

'Vanaf 2012 was er al een toename te zien en nu hebben we in drie jaar tijd zo'n 13.000 mensen gehad waarvoor een VOG is aangevraagd. Dat werd gedaan door in totaal zo'n 650 sportverenigingen. In de eerste anderhalve maand van dit jaar hebben we al 519 verenigingen gehad. Het gaat hard', zegt Geert Slot van NOC*NSF.
Twee verklaringen
Het NOC*NSF heeft twee verklaringen voor de enorme stijging. 'Voor sportverenigingen en andere vrijwilligersorganisaties is het nu een gratis regeling. Ik denk daarom dat er nu veel aangevraagd worden. De totaalstijging komt voort uit het feit dat verenigingen beseffen dat ze echt wat moeten doen aan hun seksuele intimidatiebeleid.'

Geen garantie
Toch is zo'n Verklaring Omtrent Gedrag geen garantie dat er niets kan gebeuren binnen een sportclub. 'Het gaat erom dat de cultuur van de vereniging zo moet zijn dat alles bespreekbaar is wat je ziet aan gedrag. Dat mensen elkaar erop aanspreken. Dat er gedragsregels zijn waar iedereen zich aanhoudt. Dat bijvoorbeeld een trainer geen kleedkamer binnenloopt waar omgekleed wordt en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Alleen die VOG is wel nodig om er voor te zorgen dat mensen die ooit ergens gestraft zijn, niet op een nieuwe plek aan het werk kunnen', zegt Slot.