24 februari 2014

"Carnaval is een spelletje met strikte regels"

De Keiebijters organiseren elk jaar het Stadscarnaval van Helmond. Bestuur en medewerkers zijn het hele jaar door achter de schermen aan het werk om een vlekkeloos carnavalsseizoen te organiseren. En ze leveren de prins carnaval van de stad, Prins Briek, plus de hofhouding met geüniformeerden zoals de Raad van Elf, de dansmariekes en de Prinsengarde.

Lex Coolen is al 'van kinds af aan' betrokken bij de Keiebijters (keiebijters.nl). Twintig jaar geleden was hij Prins Briek en op dit moment het gezicht van de club als woordvoerder, voorzitter van de pr-commissie en bestuurslid. Coolen is in het dagelijks leven eigenaar van Alco Lettering.
Coolen: "Het Stadscarnaval is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Er zit een grote organisatie achter, dat vraagt om structuur. In de pr-commissie hebben we een uitgebreid communicatieplan, met daarin precies wat we wanneer doen.

Ik zie de Keiebijters echt als een bedrijf. We maken wel lol, maar moeten zaken op een dusdanige manier regelen dat het op rolletjes loopt. We kunnen niet als een stel malloten van alles gaan doen. Er is een commissie protocol om de etiquette na te leven. We spelen een spelletje, maar dan wel met strikte spelregels. De Prins moet met Hoogheid worden aangesproken, dat hoort zo, hij moet zich een echte prins voelen. Het protocol zorgt ervoor dat alles volgens de regels verloopt. Neem de nieuwe alcoholwet per 1 januari, dat je onder de 18 niet mag drinken. De geüniformeerden van 16 en 17 jaar moeten het goede voorbeeld geven en kunnen dus niet drinken. Als een van ons zijn boekje te buiten gaat, worden we er wel op aangesproken!

We willen een leuk feestje organiseren, maar een feest kost wel geld. We hebben onder meer een ‘club van 1000' die een bedrag schenken en de Kasseien die sponsoren, om de kosten te dragen. En we brengen een glossy magazine uit met advertenties om zaken van te financieren.

De Keiebijters is een onderdeel van mijn leven en ik wil een bepaalde trots uitdragen. We doen het met allemaal vrijwilligers en we mogen ons gelukkig prijzen dat mensen zich het hele jaar willen inzetten. Dat komt door de sterke band we hebben met carnaval en met de Keiebijters. Het is onderdeel van een traditie die wordt overgedragen van generatie op generatie."

Rob Kunstt, lid van de Raad van Elf en de pr-commissie, verantwoordelijk voor social media: "Social media is voor ons een snel en makkelijk medium voor informatievoorziening. Het draagt bij aan de interactie en promotie van de activiteiten en het bereiken van de doelgroep, ook de jeugd. We hebben al ruim vijftienhonderd volgers, het groeit snel. Dat bereik je door niet lukraak te posten, maar  door een gedetailleerd communicatieplan te volgen. Ondanks de strakke organisatie is de Keiebijeters een gemoedelijke club. Het is één grote familie, ontstaan door tradities en met de bijbehorende hiërarchie."

Dansmarieke Floor van den Broek en Pim van Pareren, lid van de Prinsengarde zijn onderdeel van de nieuwe generatie die via de ouders bij de Keiebijters is gekomen. Hun voornaamste drijfveer om mee te doen is "de gezelligheid" en de "leuke groep mensen". Floor: "Ik begon als kleine dansmarieke bij de jeugd en ben gebleven. Het dansen is leuk en ik zit met allemaal vriendinnen in de groep."
Pim: "Het is ook wel spannend, dit is mijn eerste jaar in de Prinsengarde. Je moet alles bewaken, niet alleen de Prins, maar ook attributen, het verkeer rond de optocht en meer. Je moet in de gaten houden of alles goed gaat."