6 februari 2014

"We willen ons orkest wereldberoemd maken"

Strijkorkest Ardesko is een stichting, waar muzikanten vrijwillig aan verbonden zijn. "Uit liefde voor het vak en om te pionieren in de vernieuwende culturele sector". Om het orkest bekendheid te geven hebben ze de communicatiestrategie serieus aangepakt. Ondernemer Hans Boot zette zijn kennis en netwerk hiervoor in. Wat levert de strategie op?

Stichting: Strijkorkest Ardesko. Het orkest bestaat uit twintig jonge, professionele strijkers uit verschillende landen, afgestudeerd aan een van de Nederlandse conservatoria. Ardesko speelt zonder dirigent en geeft concerten door het hele land, met Haarlem als thuisbasis. De foto is gemaakt in de Doopsgezinde kerk in Haarlem, waar het orkest regelmatig optreedt en onlangs zijn eerste cd opnam.



"Ik wil bijdragen aan cultuur"
Ondernemer Hans Boot ‘adopteerde' het orkest in oktober 2012. Hij is eigenaar van Ideas * Bureau voor de vorm, en gespecialiseerd in redactionele vormgeving en marketingcommunicatieconcepten. Boot zette zijn ervaring en ondernemersnetwerk in om Ardesko ‘wereldberoemd in Haarlem' te maken en zo meer optredens mogelijk maken. Hans Boot: "Ik ben voor het orkest gevallen nadat ik een optreden in deze kerk had bijgewoond. Na afloop vroeg ik aan de zakelijk leidster hoe zij dit voor elkaar kreeg: het orkest bijeenhouden, een jaarprogramma samenstellen, kosten maken voor vervoer, partituren, repetitieruimte, kenbaar maken dat het orkest bestaat, een fanclub opzetten? Projectfinanciering helpt wel mee, maar er is een groot gat in de begroting. Ik wilde ze ondersteunen en besloot om mijn kennis en kunde in te zetten. Waarmee ik niet alleen Ardesko help, maar ook bijdraag aan het stimuleren van cultuur.
Alles regelen rondom de marketing en communicatie is best een klus, maar ik heb de leukste dingen verzonnen en gerealiseerd. Voor een groot optreden in het monumentale landhuis Duin en Kruidberg heb ik heel veel mensen enthousiast kunnen maken om mee te werken: fotografen, winkeliers en andere ondernemers. En kinderboekentekenaar Thé Tjong Khing. Er hingen posters en banners in etalages in de stad, placemats van Ardesko lagen in restaurants, er was een flashmob, ansichtkaarten, twee winkels verkochten concertkaarten. Het werkte, het concert was uitverkocht! Het optreden was een groot succes en aansluitend was er een crowdfundingactie. Van dat verzamelde geld is een cd opgenomen in de kerk waar het allemaal is begonnen. Aansluitend heb ik nog andere optredens gerealiseerd via mijn netwerk, zoals voor een jubilerende ondernemersvereniging en een liveoptreden voor AVRO-radio.
Het is zo mooi om te zien dat de communicatiestrategie, die ik vorig jaar heb bedacht en uitgezet, klópt. De doelstellingen zijn gehaald. Enthousiasme is heel belangrijk, met uitingen die iedereen op een positieve manier versterkt. Dat is de sleutel van het succes hier in Haarlem en het begin van een nieuwe fanclub."

?Melanie Waite, violiste en oprichter en orkestleider van Ardesko:
"Ardesko is een stichting en het verschil met mijn werk als zzp'er is dat je geen winst mag maken. Maar er moet wel geld binnenkomen om dingen van te kunnen doen. Daarom zijn we wel commercieel bezig en verkopen we bijvoorbeeld workshops. De muzikanten krijgen geen salaris, alleen af en toe wat geld dat is verdiend met bijvoorbeeld concerten. We hopen binnen drie jaar alle muzikanten salaris te kunnen betalen en in vijf jaar voltijd in dienst te hebben. Ardesko krijgt geen structurele subsidie, wel doen we aanvragen bij fondsen, dat kost veel tijd. Daarom hebben we ook ondernemers nodig die ons steunen. Hans heeft een groot netwerk, naast wat wij zelf als musici hebben. Hij heeft veel ondernemers uit Haarlem bij Ardesko betrokken, bedrijven die iets voor ons hebben geregeld. Ik heb ook veel van hem geleerd over marketing en relaties, vooral op het gebied van de voorbereiding en de nazorg."

?Annemarie van Prooijen, uitvoerend en docerend violist, lid van Ardesko:
"We willen als orkest pionieren in de vernieuwende culturele sector, risico's nemen en samenwerken. Iedereen die meespeelt investeert met het risico dat het niets wordt. We doen het vrijwillig, deels uit liefde voor het vak, om een kwaliteitsproduct te maken waarvan je gelukkig wordt. En we hopen door mee te bouwen dat het zich gaat terugbetalen. Het leukste is dat het orkest zonder dirigent werkt en iedereen meedenkt. Dit creëert geen chaos, maar je leert juist luisteren en feedback geven en tilt het samen naar een hoger plan. Hans betekent veel voor Ardesko. Wij maken muziek, maar er gaat ook veel werk zitten in alle zaken eromheen en daar hebben we hulp bij nodig."

1
0

Deze website maakt gebruik van cookies. Door het gebruik van deze website geef je toestemming voor het gebruiken van cookies.

/privacy-statement
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming