Roep om hulp sportclubs
12 februari 2015

Roep om hulp sportclubs

Drie op de tien verenigingen heeft negatief saldo op haar resultatenrekening. Penningmeesters luiden de noodklok.
De penningmeester is ‘de stille motor' binnen een sportvereniging, die ervoor zorgt dat de bal kan blijven rollen. Ze komen in beeld tijdens de algemene ledenvergadering en verdwijnen daarna vaak achter de coulissen om de financiële zaken op orde te krijgen. Toch doet de penningmeester tegenwoordig meer dan alleen de financiën.

Uit onderzoek van het Mulier Instituut onder penningmeesters naar de financiële positie van sportclubs in 2014 blijkt hoe precair hun situatie is. Daarin geeft ruim driekwart (77%) aan hulp te willen op één of meerdere vlakken. Vooral bij het extra genereren van inkomsten/sponsoren (45%) willen de ondervraagde penningmeesters graag extra ondersteuning hebben.

Zorgwekkend
Een zorgwekkende conclusie die uit het onderzoek komt, gaat over de verenigingen (22%) die een verslechterde financiële positie kennen t.o.v. drie jaar geleden. Van deze clubs verwacht 29% van de penningmeesters dat de financiële positie in 2015 alleen maar verder verslechtert.

Onder alle ondervraagde penningmeesters geeft 39% aan zich enige tot ernstige zorgen te maken over de financiële toekomst van de club. Dit lijkt niet gek, omdat drie op de tien van de sportverenigingen een negatief saldo op de resultatenrekening heeft.

( Bron: Mulier Instituut)