Van Zaak tot Zaak

Belasting vs aanslag belastingdienst.jpg
19 mrt 2013

Verlenging belastingvoordeel voor giften aan cultuur

Particulieren en bedrijven die giften doen aan culturele instellingen kunnen langer profiteren van een extra belastingvoordeel. Het gebruik van de multiplier voor de giftenaftrek wordt met een jaar verlengd tot en met 2017. Hierdoor kan het doen van een gift aan uw culturele vereniging of stichting worden gestimuleerd.
Belasting vs geld euro brief money.jpg

Tarieven schenk- en erfbelasting

De regels voor schenkbelasting en erfbelasting staan in de Successiewet. De tarieven en vrijstellingen voor de schenk- en erfbelasting vindt u hier. Belangrijk als uw organisatie giften of een bedrag uit een erfenis ontvangt.
Financiën de zaak feest lichtjes.jpg
23 jan 2013

Is uw organisatie een SBBI en wilt u een jubileum vieren?

Is uw vereniging of stichting een SBBI en wilt u een jubileum vieren? Dan kunt u daar speciaal een steunstichting SBBI voor oprichten om geld in te zamelen. Met deze checklist van de Belastingdienst controleert u of u voldoet aan de voorwaarden om aangemerkt te worden als steunstichting SBBI.
Belasting vs checklist.jpg

Checklist oprichting steunstichting SBBI

Wil je een steunstichting oprichten voor het jubileum van een sociaal belang behartigende instelling (SBBI)? Met deze checklist van de Belastingdienst controleer je of je voldoet aan de voorwaarden om aangemerkt te worden als steunstichting SBBI.
Financiën vs belasting .jpg
10 dec 2012

Eisen btw-factuur per 1 januari 2013

De eisen waaraan een btw-factuur moet voldoen, veranderen per 1 januari 2013. Dat heeft gevolgen voor hoe én wanneer u een btw-factuur maakt. Lees waar uw vereniging of stichting aan moet voldoen als u volledige of vereenvoudigde btw-facturen uitschrijft.
Financiën vs kantine stoelen tafels pauze .jpg
29 nov 2012

Wanneer past u de kantineregeling toe?

Veel verenigingen en stichtingen hebben een kantine of een bar, wat zou kunnen leiden tot btw-plicht. Sportclubs, scholen en sociaal-culturele instellingen kunnen buiten de btw-plicht blijven met de kantineregeling van de fiscus. De regeling houdt in dat de normale kantineactiviteiten van btw zijn vrijgesteld als de kantineontvangsten onder een bepaald bedrag blijven en aan de overige voorwaarden is voldaan.
Getoond 1 tot 12 van 32. Er zijn meerdere pagina's.
Ook al hebben verenigingen en stichtingen vaak geen winstoogmerk, toch moet in bepaalde gevallen belasting aan de fiscus worden afgedragen. Maar ook belastingvoordeel is mogelijk. Hier leest u met welke fiscale zaken uw organisatie te maken kan krijgen.