Een pagina op Facebook voor uw vereniging of stichting?

Veel bestuurders zien de populariteit van Facebook stijgen en vragen zich af of en hoe ze aan het sociale netwerk moeten deelnemen. Een pagina inrichten voor uw stichting of vereniging is een prima start. Hoe doet u dit en wat bereikt u ermee?

Grotere zichtbaarheid
Met een Facebook fanpage is uw organisatie structureel zichtbaar op Facebook, waar zo'n 6 miljoen Nederlanders een account hebben. Zoekmachines hechten steeds meer waarde aan social media. Een actieve, gewaardeerde Facebookpagina draagt bij aan een hogere ranking.
Profielen op andere social media platforms als LinkedIn, Twitter en Youtube zijn eenvoudig te koppelen met uw Facebookpagina. De bezoeker heeft daardoor op één plek een overzicht van alle social media activiteiten van uw organisatie.

Informatie delen
Op Facebook deelt u informatie over de doelen en diensten van uw vereniging of stichting. Zo houdt u de achterban als leden, donateurs en andere belangstellenden op de hoogte. U kunt bijvoorbeeld evenementen aankondigen als een opening, cursus, open dag of workshop. Uw fans kunnen zich op de pagina aanmelden en daarmee direct reclame maken voor de workshop. Ook biedt een pagina onbeperkt ruimte om foto's en films te plaatsen. Als u foto's publiceert van events, dan is de kans groot dat mensen die hierop staan op de 'vind ik leuk'-button klikken.

'Vind ik leuk' en inchecken
Alle acties, activiteiten en posts van anderen kunnen worden 'leuk gevonden' op Facebook. Als iemand uw Facebookpagina of een activiteit daarop leuk vindt, is dit weer promotie voor uw vereniging of stichting.
Deze 'vind ik leuk'-actie is namelijk voor alle vrienden zichtbaar, het zogenaamde sneeuwbaleffect. Als u adresgegevens invoert op uw pagina zien bezoekers waar uw vereniging of stichting zich bevindt. Bovendien kunnen bezoekers 'inchecken', zodat voor hun vrienden zichtbaar is dat ze bij uw organisatie zijn.

Samen eraan werken
Een pagina voor uw organisatie op Facebook kunt u prima zelf maken en beheren. Een uitgebreide uitleg vindt u bij ‘aan de slag met Facebook-pagina's' . Prettig is dat Facebook het zo ingericht heeft dat het heel eenvoudig is om met meerdere partijen een pagina te beheren. Zo kunt u binnen uw vereniging of stichting met een aantal mensen de verantwoordelijkheid dragen om de pagina te vullen.

Met dank aan Marcel Teunissen van Internet Diensten Groep.

Auteur: Verenigingen en Stichtingen
0 Reacties
Tonen
Er zijn nog geen opmerkingen.

Uw mening

De financiële situatie van mijn vereniging of stichting...
Nieuw