Meer inkomsten werven? Gebruik de tactiek van de grote goede doelen!
9 oktober 2012

Meer inkomsten werven? Gebruik de tactiek van de grote goede doelen!

Nederlanders zijn meer gaan geven aan het goede doel, blijkt uit het Goede Doelen rapport 2012. Het zijn voornamelijk de grote doelen die steeds meer geld binnenhalen aan donaties en giften. Hoe doen ze dat toch? Tips voor het werven van fondsen, die u zo voor uw vereniging of stichting kunt gebruiken.

Goede doelen ontvingen vorig jaar gezamenlijk 3,4% meer giften en donaties dan het jaar ervoor, aldus het Goede Doelen rapport 2012. Opvallend is de toename met 9%, van inkomsten die uit nalatenschappen komen. Toch daalden de totale inkomsten van deze doelen met 4,2%, voornamelijk door teruglopende overheidssubsidies.

Ook verenigingen en stichtingen hebben veel last van teruglopende overheidssubsidies en  moeten meer dan ooit op zoek moeten naar nieuwe, creatieve manieren om financiële steun te krijgen.
Uit het Goede Doelen rapport kwamen de volgende tips van grote goede doelen naar voren:

1) Werk samen met het bedrijfsleven
Het Wereld Natuur Fonds haalt 4% uit zijn inkomsten uit inhoudelijke partnerschappen met het bedrijfsleven. Voornamelijk bedrijven die ook gericht zijn op verduurzaming en hetzelfde doel voor ogen hebben.

Bedrijven zijn zich momenteel veel meer bewust van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De kans dat ze met u willen samenwerken wordt daardoor groter, zeker als u een gezamenlijk doel dient. Daarnaast kunnen bedrijven een nuttige partner zijn om hun expertise in te zetten, bijvoorbeeld op het gebied van organiseren of financiën.

2) Werk samen met andere verenigingen en stichtingen
KWF Kankerbestrijding werkt met verschillende organisaties samen die hetzelfde doel hebben, omdat de organisatie beseft dat ze niet alles zelf kan. Ze werven samen en delen de opbrengst.

Bij uitstek een tip die geschikt is voor verenigingen. Werk samen en uw bereik wordt veel groter. Organiseer bijvoorbeeld samen met andere verenigingen een sportdag, leen collectemateriaal, hergebruik een plan voor een bepaalde actie of start een gezamenlijke kaartverkoopactie waarbij u de kosten én opbrengst deelt.

3) Zorg voor eenmalige actie met specifiek doel
Volgens het WNF vertonen donateurs zapgedrag: ze geven vaker eenmalig aan een ander doel en maken telkens een andere keuze. Zij merken dat acties waarbij één keer iets gevraagd wordt daardoor erg aanslaan. Het WNF hield een sms-actie ‘de natuurverdubbelaar' waarbij elke euro die binnenkwam verdubbeld werd door sponsors.

Een sms-actie is voor kleine verenigingen niet zo makkelijk te doen. Vanwege het kostenplaatje, maar ook omdat u dan het CBF-keurmerk moet hebben. Waar het in dit voorbeeld om gaat, is de aard van de actie die telt: eenmalig en specifiek. Een sportvereniging die bijvoorbeeld een kaartenset aan het begin van het seizoen verkoopt, ten bate van nieuwe voetbaldoelen. Of een stichting voor jeugdtheater die doosjes kinderschmink verkoopt op een culturele markt, waarmee ze aan te schaffen verkleedkleren voor de volgende voorstelling bekostigt.

4) Zoek een mediapartner
Een aantal grote goede doelen heeft een samenwerking met een mediapartner. Denk aan het Rode Kruis met 3FM Serious Request of de babyboomactie van Cordaid met de NCRV.

Hoewel een ‘mediapartner' voor een kleine organisatie kan klinken als iets onbereikbaars, kan dit ook op lokaal niveau, met een radio- of tv-zender of dagblad. Het bereik van uw acties wordt veel groter, net als het aanzien.

5) Vrijwilligers nieuwe stijl
KWF Kankerbestrijding denkt na over een nieuw soort vrijwilliger. Niet alleen meer iemand die collecteert, maar vrijwilligers die zelf activiteiten bedenken en uitvoeren.

Geef mensen de mogelijkheid om met eigen ideeën zijn er mensen die bij u aankloppen met eigen initiatieven? Bijvoorbeeld met een plan voor een actie op een markt of school? Geef ze de ruimte en zorg dat u de kaders heeft vast gesteld, zodat u niet al teveel hoeft te regelen, maar wel duidelijk uw vlag draagt.

6) Meer inkomsten uit nalatenschappen
Het afgelopen jaar zijn er meer inkomsten uit nalatenschappen gekomen. Het KWF merkte dat meer mensen het doel in hun testament wilde opnemen en maakte er een uitgebreid online dossier voor.

Wellicht zijn er leden of andere geïnteresseerden die uw vereniging of stichting iets willen nalaten. Niet iets waar u actief op werft, maar als u merkt dat u er vragen over krijgt, zorg dan dat u informatie klaar heeft. Hier leest u wat een gift fiscaal betekent.

7) Collecteren nieuwe stijl
Tot slot een extra tip die niet uit het rapport komt. Het KWF heeft tijdens hun collecteweek een proef gedaan met pinautomaten in plaats van collectebussen. Wat bleek? De gepinde bedragen waren hoger dan wat er contant in de collectebus wordt gestopt.

De proef bewijst dat als u oude methodes in een nieuw jasje steekt, ze nog effectiever kunnen zijn. Neem eens onder de loep hoe u nu fondsen werft en hoe dit wellicht nog efficiënter kan. De proef van het KWF wordt overigens uitgebreid. Wordt vervolgd.