10 praktische tips voor een professioneel clubblad

1. Herkenbare stijl
    Wanneer uw clubblad op de deurmat valt, moet het voor elk lid duidelijk zijn dat het om úw club gaat. Stabiliteit in opmaak, logo, kleur en uitstraling zorgt voor herkenning.
  2. Voorpagina als visitekaartje
    Het meest opvallende is de voorkant van uw blad, in feite het visitekaartje van uw organisatie. Naast herkenbaar moet deze ook afwisselend zijn. Gebruik een vast terugkerende opmaak (bijvoorbeeld hetzelfde fotokader) met daarin per uitgave een wisselende foto. Door in te spelen op actuele zaken is het aantrekkelijk voor leden om het blad te tonen aan bijvoorbeeld familieleden of buurtgenoten.
  3. Een constante paginaindeling met goed leesbaar lettertype
    Uw clubblad is rustig en prettig om te lezen wanneer het gehele blad op dezelfde manier is opgebouwd, bijvoorbeeld de tekst altijd in één of twee kolommen verdeeld. Zet niet teveel informatie op één pagina en gebruik afbeeldingen om de pagina op te vrolijken. Geen geschikte foto’s bij een artikel? Gebruik dan de gratis en kwalitatief goede afbeeldingen van bijvoorbeeld Flickr

4. Afbeeldingen gericht op een pagina plaatsen
    U kunt afbeeldingen het beste naar het midden van de twee pagina’s richten, omdat lezers daar als eerste naar kijken. Bijvoorbeeld bij een afbeelding van een sporter richt u het gezicht naar het midden van het blad.
  5. Geef adverteerders de keuze in hun manier van communiceren
    Een adverteerder zal eerder ja zeggen wanneer hij kan adverteren op een voor hem prettige manier. De ene adverteerder kiest voor een advertentie die altijd hetzelfde blijft en op dezelfde plek in uw blad moet staan. De andere adverteerder, bijvoorbeeld een makelaar, wil juist bij elke editie een ander aanbod laten zien.
  6. Goede digitale kwaliteit van de advertentie
    De adverteerders willen graag mooi in uw blad staan. Dit lukt alleen bij een goede digitale kwaliteit van de advertentie. Pas dan wordt het ook echt een visitekaartje van het bedrijf. Durf daarom eisen aan de kwaliteit van de advertenties te stellen. Vervolgens is het van belang om een goede drukker of printer te vinden. Op een gekopieerd velletje wordt zelfs een goede kwaliteitsadvertentie wazig en krijgt u een ontevreden adverteerder.
  7. Plaatselijke bekendheid
    Sponsoren zullen eerder investeren, wanneer ze plaatselijk meer bekendheid verwerven via uw club, bijvoorbeeld als uw clubblad op publieke plaatsen zoals wachtkamers van huis- en tandartsen, bibliotheken en zorgcentra ligt.
  8. Passende afwerking en verzending van uw clubblad
    Hebben uw leden nog behoefte en tijd om een avondje te rapen, nieten, vouwen en adresstickers te plakken? Er zijn bedrijven die de bladen meteen afwerken en uw drukwerk kosteloos adresseren door het actuele adressenbestand te koppelen aan de drukopdracht. Wanneer u minimaal vier keer per jaar een blad uitgeeft van 250 stuks, kunt u voor de verzending bijvoorbeeld gebruikmaken van een periodiekencontract, dit kan uw club veel geld besparen.
  9. Meerdere redactieleden
    Er zijn veel organisaties die totaal afhankelijk zijn van één redactielid vanwege diens grafische achtergrond of volledige inzet. Elk redactielid heeft recht op vakantie, kan ziek worden of wil er op een gegeven moment mee stoppen; dit moet geen dramatische gevolgen voor uw clubblad hebben. Meerdere redactieleden zorgen voor verlichting van de taken, waardoor iedereen enthousiast en fris blijft. Het is handig als de redactie een gezamenlijk e-mailadres heeft voor alle ingezonden artikelen en foto’s.
  10. Goede taakverdeling binnen de redactie
    Zorg voor meerdere redactieleden met hun eigen taken en verantwoordelijkheden.
    Met speciale software kunt u makkelijk een clubblad opmaken en ook gebruikmaken van een speciaal redactiesysteem. Daarin kunt u een artikel een bepaalde status geven, bijvoorbeeld of het
    wel of niet op taalfouten is nagekeken.
    De eindredacteur bepaalt de vorm en plaatsing van de artikelen en zorgt voor de eindcontrole.