Vrijwilligers, vinden en binden van betrokken medewerkers
28 september 2012

Vrijwilligers, vinden en binden van betrokken medewerkers

In de pocket Vrijwilligers wordt praktisch beschreven hoe u vrijwilligers kunt vinden en binden. Wij geven u handvatten en tips waarmee u direct aan de slag kunt. Deze pocket is dan ook bedoeld voor al die bestuurders, coördinatoren en begeleiders die zich in verenigingen en stichtingen bezighouden met vrijwilligers.

Een vereniging of stichting kan niet zonder vrijwilligers. De inzet van de vrijwilliger is essentieel voor het reilen en zeilen van verenigingen en stichtingen. Uit de dagelijkse praktijk blijkt dat het voor veel vrijwilligersorganisaties steeds moeilijker wordt om vrijwilligers te vinden, op de juiste positie in te zetten en te behouden

De themapocket Vrijwilligers, vinden en binden van betrokken medewerkers, beschrijft praktisch hoe u onbetaalde medewerkers kunt vinden en binden. Wij geven u handvatten en tips waarmee u direct aan de slag kunt.

De pocket is opgebouwd rond drie thema's:

1. De Verleiding: Het binnenhalen van vrijwilligers.
  2. Altijd op Maat: Begeleiden en behouden van vrijwilligers.
  3. Afscheid nemen bestaat niet: Beëindigen van vrijwilligerswerk.

Bij deze thema's komen concrete vraagstukken aan de orde:

• Waarom zouden mensen vrijwilliger willen worden?
  • Hoe krijgt u de juiste vrijwilliger op de juiste plek?
  • Hoe beloont en waardeert u de vrijwilligers?
  • En hoe zorgt u dat vrijwilligers blijven?

We leggen uit hoe het zit en waar u rekening mee moet houden. En geven praktijkvoorbeelden, instrumenten en tips om zelf toe te passen.

Bestellen
Voor € 8,50 (excl. btw) heeft u de pocket in huis en kan uw vereniging of stichting aan de slag om het beste uit uw vrijwilligers te halen. Bestellen »

Downloaden
Deze pocket is gratis te downloaden als pdf voor leden van V&S.

De auteurs
Willem-Jan de Gast en David Wijnperle werken als adviseur en trainer bij MOVISIE, het landelijk kenniscentrum en adviesbureau voor maatschappelijke ontwikkeling. Beide auteurs hebben jarenlange ervaring in het adviseren, het coachen en het trainen van bestuurders, beroepskrachten en vrijwilligers in verenigingen en stichtingen. Zij zijn expert op het terrein van vrijwilligers- en verenigingsmanagement en bestuursvaardigheden, onderwerpen waarover zij regelmatig publiceren.