Is uw website voor iedereen toegankelijk?
2 oktober 2012

Is uw website voor iedereen toegankelijk?

U doet er alles aan om de website van uw vereniging of stichting zo gebruiksvriendelijk en toegankelijk mogelijk te maken. Denkt u daarbij ook aan de zeer grote groep mensen die niet zonder hulpmiddelen op internet kan surfen?

Nederland telt zo'n vier miljoen mensen die een website niet op een 'normale' manier kunnen gebruiken. Denk aan blinden en doven, maar ook aan mensen die geen muis kunnen gebruiken. Wat kunt u doen om ook deze omvangrijke groep goed te bedienen met uw website?

Voor mensen met een visuele beperking:
Blinden en slechtzienden gebruiken screenreaders en brailletoetsenborden om op websites te surfen. Met een screenreader wordt de inhoud van een website voorgelezen en de braillebalk in het speciale toetsenbord aangestuurd. Dat betekent – simpel gesteld –  dat wat op een website staat, in gesproken vorm beschikbaar moet zijn. Hoe maakt u dat mogelijk?

• Maak teksten met koppen en alinea's
    Teksten op een website zijn prettiger leesbaar als er gebruik wordt gemaakt van kopjes, tussenkopjes en alinea's: hiermee wordt structuur aangebracht en kan iemand die een website bezoekt, snel bepalen of de inhoud interessant of relevant is. Mensen met een visuele beperking scannen een website op dezelfde manier. Als de content van een site met koppen en alinea's is opgemaakt, wordt deze vanzelf goed voorgelezen.

De software van een screenreader heeft een speciale functie, vergelijkbaar met het genereren van een inhoudsopgave in Word. Koppen en tussenkopjes kunnen dan worden voorgelezen en zijn ook beschikbaar op het brailletoetsenbord.
  • Voorzie afbeeldingen van alt-teksten
    Op een website staan diverse soorten afbeeldingen, zoals het bedrijfslogo, maar denk ook aan grafieken en tabellen. In het contentmanagementsysteem van een website kunnen zogenoemde alternatieve – of alt - teksten aan afbeeldingen worden toegevoegd, die duidelijk maken om wat voor afbeelding het gaat of wat er op staat. Deze alt-teksten worden via een screenreader voorgelezen. Zo kan bijvoorbeeld via een logo duidelijk worden gemaakt welke site wordt bezocht. Extra voordeel: goede alt-teksten maken een site ook beter vindbaar in zoekmachines.
  • Geef goede namen aan hyperlinks
    Zorg dat hyperlinks op uw website een goede naam hebben. Vermijd de term ‘Klik hier', want die heeft geen betekenis als die wordt voorgelezen, en ook zoekmachines kunnen er niks mee. De software in een screenreader kan ook een overzicht van alle links een op webpagina maken. De tekst die is gelinkt, wordt dan voorgelezen. Als er tien keer ‘Lees verder' als link op een pagina staat, dan heeft de bezoekers van de site er niks aan.
    Met een goede naam, bijvoorbeeld ‘Ga naar het overzicht met de voordelen van product X ‘ hoort iemand met een visuele beperkping direct waar hij heen gaat als hij doorklikt.

TIP: Investeer niet in spraaksoftware om een ‘lees voor' knop op uw website te maken. Dat is weggegooid geld. Blinden en slechtzienden hebben in de regel zelf veel betere apparatuur en software tot hun beschikking om op websites te surfen. In een iPhone zit dit standaard ingebouwd.

Kleurenblinden
Eén op de twaalf mannen in Nederland is kleurenblind. Die zijn daar gevoeliger voor dan vrouwen, daarvan is 1 op de 200 kleurenblind. Om een website voor deze groep goed bruikbaar te maken, moet vooral rekening gehouden worden met helderheid en contrast van kleuren. Er zijn diverse testen beschikbaar om te bepalen of uw website geschikt is voor kleurenblinden.

Voor doven en slechthorenden
Mensen met een gehoorbeperking kunnen in de regel prima uit de voeten met websites, maar ook voor deze groep kunnen er problemen optreden. Het toenemende gebruik van filmpjes op websites is hier debet aan. Ze worden vaak ingezet om de werking van een product uit te leggen, maar als de filmjes niet zijn ondertiteld, heeft een dove of slechthorende er niks aan.

Tools om filmpjes te ondertitelen:
- JW Player >>
- YouTube-filmpjes ondertitelen >>

Voor mensen die moeite hebben met het bedienen van een muis
Mensen die geen gebruik kunnen maken van een muis, moeten op een andere manier op een website kunnen navigeren. Bijvoorbeeld via de tabtoetsen van een keyboard.

Voor mensen voor wie de inhoud van websites lastig is
Soms is het taalniveau van teksten op websites veel hoger dan het niveau van de gemiddelde websitebezoeker. Op de website van de stichting Accessibility staat een tool waarmee u het leesniveau van uw website bepaalt.

Meer weten?
Op webrichtlijnen.nl vindt u meer informatie over het toegankelijk maken van websites.

Met dank aan Ron Beenen van de stichting Accessibility.