Bankzaken via internet: veilig en overzichtelijk
27 september 2012

Bankzaken via internet: veilig en overzichtelijk

Na enige angst over de veiligheid is internetbankieren vandaag de dag de meest gangbare manier om bankzaken te regelen. Als penningmeester kunt u achter de computer snel en gemakkelijk de rekening van uw organisatie beheren.
Internetbankieren
Nederland is qua internetdichtheid een van de koplopers. En ook wat betreft elektronisch bankieren loopt ons land voorop. Alle grote financiële aanbieders hebben internetbankieren vast in het pakket.
Enkele voordelen:
  • Op elk moment van de dag toegang tot uw bankzaken.
  • Vanaf elke locatie ter wereld een actueel inzicht in de saldi en mutaties op uw betaal- en spaarrekening.
  • Snel betalingen overmaken en ontvangen, tijd besparen.
Toegang
Toegang tot internetbankieren verschilt per bank. De meeste banken gebruiken een apparaatje dat werkt met de pincode. U stopt uw pas in het apparaat en toetst uw pincode in. Vervolgens toetst u de code in die op het computerscherm verschijnt. U krijgt een cijfercode, die u invult op de beveiligde internetpagina. Voor overboekingen geldt dezelfde handeling.
Bij ING werkt het anders, daar logt u in met een eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Betaalopdrachten worden eerst geverifieerd aan de hand van een zogenaamde Tan-code. Verricht u een overschrijving, dan wordt u als laatste stap gevraagd een TAN-code in te voeren.

Veilig betalen via internet
Bankieren via internet is, wanneer u de juiste voorzorgsmaatregelen treft, absoluut veilig. Daartoe hoort in elk geval het installeren van een firewall en up-to-date antivirus software.

‘Physhing'
Helaas zijn er bendes die misbruik maken van de consument op internet. Daarbij kopiëren ze de websites van financiële dienstverleners. Met deze techniek, het zogenaamde physhing, worden uw privé-gegevens afhandig gemaakt, zonder dat u dit in de gaten heeft.

• Reageer nooit op e-mail waarin u wordt gevraagd uw bank- of girogegevens te verifiëren via internet. Financiële instellingen communiceren vertrouwelijke informatie altijd schriftelijk.
  • Controleer of er https in de browser staat in plaats van http
  • Controleer of er een hangslotje rechtsonder in het scherm staat.

Betalingen ontvangen via de website
Donaties ontvangen via internet is een eigentijds alternatief van de collectebus en de acceptgiro in de brievenbus. Er zijn verschillende mogelijkheden waarmee u op uw site bezoekers direct een bedrag kunt laten doneren. Dat geldt niet alleen voor stichtingen. Ook voor verenigingen kan internet een belangrijke rol spelen bij fondsenwerving. Bijvoorbeeld door online geld te werven als u via een (sponsor)actie een belangrijke investering wilt financieren, zoals de aanschaf van nieuwe uniformen voor de harmonie of de verbouwing van het clubhuis. Uiteraard kunt u uw leden ook hun contributie via de website laten overmaken. Ze schrijven zich online in of verlengen hun lidmaatschap en kunnen daarbij direct afrekenen.

De betaalsystemen
Organisaties hebben de keuze uit drie systemen op de website: Paypal, iDEAL en zogenaamde payment service providers.

• Paypal is Amerikaans en het betalingssysteem van de veilingsite eBay.
  • iDEAL is een samenwerkingsverband van de ING en de grote Nederlandse banken.
  • Payment service providers leveren maatwerk betaalsystemen. Bijvoorbeeld voor een veilige omgeving voor eenmalige machtigingen.

iDEAL
Van de vele initiatieven om tot een veilig, algemeen geaccepteerd betaalsysteem voor internetaankopen te ontwikkelen, is in Nederland een duidelijke winnaar komen bovendrijven. iDEAL is de standaard die door de Nederlandse banken is omarmd.

Hoe werkt iDEAL?
Betalen met iDEAL heeft veel weg van internetbankieren. Rekeninghouders van de deelnemende banken betalen via de eigen bank. De consument selecteert zijn eigen bank, waarna deze op de internetomgeving van de eigen bank inlogt. Het is dus feitelijk niet meer dan een veilige, gebruiksvriendelijke opstap naar de eigen internetrekening.

Kosten
Bij de meest eenvoudige versie van iDEAL plaatst u alleen een iDEAL-knop op uw website. Daarbij rekenen de meeste banken geen abonnementskosten, maar betaalt u wel een klein bedrag per transactie. De Rabobank en Fortis brengen aansluitingskosten in rekening, vanaf € 50. ING en de instapversie van ABN AMRO worden kosteloos aangesloten.

Tip
Verenigingen en stichtingen die over het e-mailadres van de leden/donateurs beschikken kunnen ook een e-mail versturen met daarin de iDEAL-koppeling. Door de koppeling aan te klikken, kan meteen een bedrag worden overgemaakt.

Payment Service Providers
Een Payment Service Provider (PSP) levert u een volledige internetkassa, beveiligd en wel, met de betalingsmogelijkheden die u zelf bepaalt: van creditcard tot eenmalige machtiging en acceptgiro. U moet dus precies voor ogen hebben welke betaalservices u op de website wilt aanbieden. Voor de meeste verenigingen en stichtingen is dit vermoedelijk een stap te ver. Maar wilt u zich nader oriënteren: twee Nederlandse Payment Service Providers zijn Ogone en Buckaroo.