Een bankrekening openen
31 oktober 2012

Een bankrekening openen

Een bankrekening is voor een vereniging of stichting onmisbaar. Lopen alle transacties via deze bankrekening, dan is er een bijkomend voordeel: alle geldstromen zijn volledig transparant. Waar moet u op letten bij het openen van een rekening?

De exacte eisen die de bank aan de aan te leveren documenten stelt, kunnen van bank tot bank verschillen. Doorgaans volstaat de volgende papierwinkel:

• De naam van de stichting of vereniging.
  • Het vestigingsadres.
  • Een uittreksel Kamer van Koophandel (indien ingeschreven). Dit kan een gewaarmerkt papieren exemplaar zijn, of een gewaarmerkte elektronisch exemplaar. Kiest u voor dit laatste, goedkopere alternatief, maak dan geen afdruk: die is niet geldig.
  • Vermelding van de penningmeester en andere personen die over de rekening mogen beschikken op het uittreksel van de Kamer van Koophandel.
  • Een (scan van) de notariële akte van oprichting. Neem bij een bezoek aan de bank wel het origineel mee, zodat een van de medewerkers het stempel "Origineel gezien" kan zetten.
  • Van elk bestuurslid:
    o De functiebenaming.
    o De voor- en achternaam.
    o Het woonadres.
    o Een kopie paspoort of identiteitsbewijs. Ook het origineel meenemen.

Bevoegdheden
Voordat u een afspraak met de bank maakt, doet u er goed aan vast te stellen welke bestuursleden ‘bevoegd' zijn (de procuratiehouders). Wie mag betalingen verrichten en geld van de rekening overmaken? Mag die persoon dat zelfstandig doen? En tot welk bedrag? Welke handtekeningen zijn nodig om hogere bedragen over te maken?

Aandachtspunten
Let bij het openen van een bankrekening goed op alle hoofdlijnen en alle details.

• Welke kosten worden berekend voor het betalingsverkeer, transactiekosten et cetera.
  • Kan on-line bankieren worden gecombineerd met het on-line bankieren van bestaande betaalrekeningen van bestuursleden (zodat kan worden bespaard op bijvoorbeeld paskosten)?
  • Bent u aangewezen op ‘gewone' adviseurs, of hebt u (via een bestuurslid met een eigen bedrijf) toegang tot een vaste contactpersoon?
  • Wilt u donaties innen via incasso's, acceptgiro's, iDEAL of via een andere methode? Welke contracten moeten worden afgesloten, en welke kosten zijn hieraan verbonden?
  • Als er sprake is van lage(re) kosten dan bij andere banken, is dit dan te danken aan een actie, of is het voordeel permanent?
  • Ondersteunt de bank goede doelen, en wat zijn de kansen dat uw goede doel voor ondersteuning in aanmerking komt?