Meer dan 2 miljoen euro ontvreemd bij verenigingen en stichtingen
11 oktober 2012

Meer dan 2 miljoen euro ontvreemd bij verenigingen en stichtingen

Fraude of het verduisteren van geld in een vereniging of stichting komt helaas vaker voor dan u denkt. Een overzicht van fraudegevallen in de media van juni t/m september 2012. Het gaat in totaal om 16 gevallen. Bij 10 van die 16 gevallen wordt het fraudebedrag genoemd, bij elkaar opgeteld is dat een bedrag van €  2.065.000.
  1. de kerkenraad van de gereformeerde kerk in Steenwijk heeft aangifte gedaan tegen de penningmeester. Deze heeft in vier jaar ruim € 160.000 verduisterd en inmiddels zijn oprechte spijt betuigd.
  2. de penningmeester van voetbalclub SV Lelystad heeft € 195.000 verduisterd. Hij heeft inmiddels € 60.000 terugbetaald.
  3. de penningmeester van een kerkelijke liefdadigheidsinstelling in Tiel is veroordeeld dot negen maanden cel vanwege het verduisteren van ruim € 800.000.
  4. de penningmeester van een Zwols wijkcentrum verduisterde in drie jaar tijd € 80.000.
  5. in Eindhoven verdween ruim € 60.000 bestemd voor een voetbalkamp in de zakken van iemand die al eerder wegens verduistering veroordeeld was.

6. tegen de penningmeester van de parochie in Lichtenvoorde is aangifte gedaan wegens verduistering van zo'n half miljoen euro. Een deel van het geld is terugbetaald.
  7. bij een parochie in Hulst is gedurende twee jaar fraude gepleegd. Er is een regeling voor terugbetaling getroffen.
  8. in Kampen zijn financiële onregelmatigheden bij een vereniging voor christelijk onderwijs ontdekt. Een medewerker van de vereniging zou jarenlang geld achterovergedrukt hebben.
  9. in Lisserbroek heeft het bestuur van de activiteitenvereniging aangifte tegen de penningmeester gedaan vanwege ontvreemding van een ‘aanzienlijk bedrag'.

10. de seniorenvereniging in Sittard is € 108.000 armer. De penningmeester heeft de kascommissie jarenlang om de tuin geleid met vervalste bankafschriften.
  11. twee bestuursleden van een huurdersvereniging in Alphen zijn veroordeeld voor verduistering van een onbekend bedrag. De beschuldiging was dat deze twee heren bijna € 100.000 achterover hebben gedrukt.
  12. een bestuurslid van het Sjoksfestival in Aalten heeft bekend dat hij geld uit de kas heeft gestolen.

13. tegen de penningmeester van de hervormde gemeente in Kesteren is 200 uur werkstraf en vier maanden voorwaardelijke celstraf geëist. De man wordt ervan verdacht dat hij in de periode van 2001 – 2004 ruim € 55.000 verduisterd heeft.
  14. de bewonerscommissie van een appartementencomplex in Enschede verdenkt dat recreatiecommissie van verduistering van activiteitengelden.
  15. een medewerker van de Stichting Zwembaden in Zaanstad is aangehouden voorbetrokkenheid bij de verduistering van geld.
  16. het bestuur van de Stichting Zwolle Culinair gaat aangifte doen tegen de penningmeester. In totaal zou er zo'n
    € 27.000 missen.