Wat er allemaal komt kijken bij een website
1 oktober 2012

Wat er allemaal komt kijken bij een website

Als u al een website heeft of er een wilt laten maken, moet u met veel zaken rekening houden. Wie laat u de website bouwen, wat wilt u ermee bereiken en hoe houdt u de informatie up-to-date? En welke regels zijn van toepassing?

Waarvoor gebruikt u de website?
Denk van tevoren goed na over het doel van uw website. Wat is de voornaamste functie? Informatie bieden, de standen van uw club bijhouden, reacties uitwisselen of een combinatie hiervan? Het antwoord op deze vraag is bepalend voor de manier waarop de site wordt gebouwd en ingericht en hoeveel webpagina's en -ruimte u nodig heeft.

Zelf doen of uitbesteden?
Als u het ontwikkelen van een website grotendeels in eigen hand wilt houden, zijn daar genoeg mogelijkheden voor. Er zijn tal van partijen die standaardwebsites aanbieden, waarop u uw eigen informatie kwijt kunt. Dit soort websites kent natuurlijk wel beperkingen. U moet genoegen nemen met een uniforme opmaak, waarbij weinig of geen ruimte is voor specifieke wensen. Het voordeel is dat de kosten relatief laag zijn.

Als u een website op maat wilt, ga dan bij voorkeur in zee met een webbouwer die ervaring heeft op uw terrein. Informeer of deze al opdrachten heeft uitgevoerd voor collega-verenigingen en stichtingen. Dergelijke informatie vindt u op de sites van webbouwers. Als u een expert in de arm wilt nemen om een website te laten ontwikkelen, vraag dan bij een aantal partijen een offerte aan. De kosten voor het laten bouwen van een site kunnen namelijk behoorlijk uiteen lopen.

Let bij de samenwerking met een expert ook op deze zaken:

• Maak afspraken over werkzaamheden na de lancering van de site. Moet u voor aanpassingen steeds bij de expert aankloppen of kunt u dit zelf regelen?
  • Heeft de webdesigner ook een logo en andere huisstijlelementen voor de site ontworpen? Voorkom dan bijkomende kosten als u deze ook wilt gebruiken voor andere bedrijfsuitingen door afspraken te maken over auteurs- en copyright. Probeer te bedingen dat deze rechten op u overgaan als de opdracht is uitgevoerd.
  • Zet alle gemaakte afspraken zwart op wit.

Tip: Als u weinig of geen budget heeft, kijk dan of mensen binnen uw organisatie ervaring hebben met het bouwen van websites en dit (eventueel tegen een geringe vergoeding) willen doen.

Waar wordt de website gehost?
Een belangrijke vraag die u zich bij de speurtocht naar een goede hostingpartij – de partij die uw site in de lucht houdt - moet stellen is: hoe belangrijk is de website voor mijn organisatie? Is het uw enige informatiekanaal, dan moeten eventuele technische storingen zo snel mogelijk worden verholpen. Is de helpdesk van de hostingpartij goed bereikbaar? Is het telefoonnummer gratis of betaalt u een bepaald tarief per minuut?

Het loont de moeite de dienstverlening en het aanbod van verschillende hostingpartijen met elkaar te vergelijken. De tarieven lopen namelijk flink uiteen. Let goed op wat u ervoor krijgt. Belangrijke zaken zijn de beschikbare ruimte voor uw website, onbeperkt dataverkeer en het maken van dagelijkse back-ups.

Vraag snel een domeinnaam aan
Het is van cruciaal belang dat u zo snel mogelijk een domeinnaam voor uw website aanvraagt. Als een andere partij u voor is, dan kunt u de door u bedachte naam niet meer (zomaar) gebruiken. Hierbij geldt het principe ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt'.

Voor een internetdomeinnaam zijn verschillende extensies mogelijk. De bekendste zijn .nl, .com, .org, .nu, .tv, .net en .eu. Maar voor welke kiest u?  Lees meer over het registreren van domeinnamen. In Nederland ziet de Stichting Internet Domein Registratie (SIDN) toe op de uitgifte van domeinnamen met de extensie .nl. Op de website van SIDN kunt u snel controleren of de domeinnaam die u wilt gebruiken nog beschikbaar is.

De aanvraag van de domeinnaam wordt ingediend bij bedrijven die zijn aangesloten bij de SIDN. Dit zijn internet service providers, webhosters, webdesigners en andere bedrijven die diensten verlenen op het gebied van (online) marketing-communicatie. Deze partijen bieden het registreren en de 'abonnementskosten' van de domeinnaam vaak aan in combinatie met een compleet pakket voor webhosting. Als u hiervan gebruik maakt, is de registratie vaak gratis.

Na de lancering
Een website is een dynamisch medium, waarvan de inhoud altijd up-to-date moet zijn. Bezoekers van uw website die verouderde of onvolledige informatie aantreffen, haken af. Veranderen de prijzen van het lidmaatschap? Pas het dan gelijk aan op de website. Het verdient sowieso aanbeveling duidelijk te communiceren over de prijzen die u hanteert. Als u deze toch niet op uw website wilt vermelden, bied dan een mogelijkheid om een prijslijst aan te vragen via een contactformulier.

Hoe scoort de website in zoekmachines?
De overgrote meerderheid van de gebruikt zoekmachines om zich te oriënteren. Uw website zal dus goed vindbaar moeten zijn in onder meer Google. Er zijn verschillende manieren om dat voor elkaar te krijgen. U kunt uw site laten optimaliseren om beter te scoren in de ‘gewone' zoekresultaten. De site wordt dan technisch en inhoudelijk aangepast, zodat zoekmachines deze  makkelijker vinden.
Een andere mogelijkheid is kiezen voor zogenoemde sponsored links. U betaalt dan voor zoektermen die passen bij de aard van uw bedrijfsvoering en door gebruikers van zoekmachines veel worden gebruikt. Deze termen worden via een soort online veiling verkocht. Als deze zoekwoorden (keywords) als zoekopdracht worden gebruikt, verschijnt uw online advertentie naast of boven de zoekresultaten. Het voordeel hiervan is dat u alleen betaalt voor het aantal keren dat er op deze advertentie wordt geklikt. U kunt de kosten dus goed onder controle houden. Linken?

De regels van het spel
Als u via uw website producten of diensten verkoopt, dan moet u rekening houden met de Europese richtlijn ‘verkopen op afstand'. In de richtlijn staat dat de consument ‘bij iedere e-commerce transactie een bedenktijd van zeven werkdagen krijgt om de transactie zonder opgave van redenen te herroepen.'
Deze regel is opgesteld omdat consumenten het product niet van tevoren kunnen zien of testen.
Ook verplicht is de vermelding van een bezoekadres op uw website. Daarnaast moeten ook het BTW- en KvK-nummer (indien uw organisatie deze heeft) erop te vinden zijn, bijvoorbeeld onder een menu-item Contact.

Zet uw algemene voorwaarden online
Zijn er op uw organisatie algemene voorwaarden van toepassing, zorg dan dat deze vindbaar zijn op uw website. Deze vallen goed op met bijvoorbeeld een button of een hyperlink. Plaats de verwijzing naar uw voorwaarden op elke pagina van uw website. Bezoekers komen via zoekmachines immers niet uitsluitend op uw homepage uit.