Haal winst uit uw verkoopactie
27 september 2012

Haal winst uit uw verkoopactie

Verkoopacties zijn de meest gebruikte manier om extra geld voor uw organisatie te verdienen. Ieder jaar maken duizenden clubs, verenigingen, kerken, scholen, koren en stichtingen hiervan gebruik en er worden vele euro's opgehaald. Om winst uit uw verkoopactie te halen is een goede voorbereiding het halve werk.

Vooraf

Doel:
Zorg voor een concreet actiedoel en maak dit bekend bij de leden en eventueel de gemeente. Mensen zijn vaak eerder geneigd iets te kopen als het doel heel concreet is, bijvoorbeeld: ‘de opbrengst is bestemd voor nieuwe muziekinstrumenten' werkt beter dan: ‘de opbrengst is bestemd voor de clubkas"

Communicatie:

• Gebruik de media om aandacht te vragen voor de actie. Dit kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld door het plaatsen van een persbericht, het ophangen van posters en het versturen van e-mail. Onderschat vooral deze laatste mogelijkheid niet. Goede reclame stimuleert de verkoop en de bereidheid om mee te doen.
  • Informeer ouders en deelnemers (voorbeeldbrief verkrijgbaar bij PROM'ES). Een groep gemotiveerde verkopers is goed op de hoogte van het belang van een actie en zal ook gemotiveerder zijn als ze weten waar het om gaat!

Planning:
Maak een duidelijke planning. Een goede planning is het halve werk. U komt niet voor verassingen te staan en iedereen weet wat hij/zij moet doen. Een voorbeeld van een planning is verkrijgbaar via de site van Fundraise.nl.

Actievorm:

• Verkoop via intekenlijsten. Het grote voordeel hiervan is, is dat u precies weet hoeveel u moet bestellen. Vooral bij verse producten kan dat heel handig zijn.
  • Een huis-aan-huis verkoopactie. Dit geeft verreweg het beste resultaat, omdat het er een veel groter bereik is van potentiële kopers. Met de ondersteunende diensten van PROM'ES is dit dan ook altijd een zeer geslaagde vorm. Vergeet niet een ventvergunning bij de gemeente aan te vragen (voorbeeldaanvraag te downloaden via Fundraise.nl.
  • Verkoop in eigen kring (familie, collega's, vrienden). Binnen deze groep is de bereidheid tot kopen vaak heel groot omdat er meestal een persoonlijke interesse is in de verkoper of het doel van de actie.
  • Huis-aan-huis in combinatie met verkoop in eigen kring.

Artikelkeuze:
Denk ook eens aan een combinatie van artikelen. De bereidheid tot kopen is vaak groter als men een keuze heeft en er worden verschillende producten afgenomen. Dit komt de opbrengst alleen maar ten goede. Een voorbeeld

van een combinatie is bijvoorbeeld drop/winegum of bloemzaadkaarten/wenskaarten.

Aanbieding:
U verkoopt 20-40% extra wanneer u een aanbieding maakt, bijvoorbeeld:
1 voor € 2,00
2 voor € 3,50
3 voor € 5,00
U verdient per product iets minder, maar omdat u meer verkoopt is de totale opbrengst een stuk hoger dan u verwacht!

Tijdens

Intekenlijsten:
Als u met intekenlijsten werkt, zorg dan dat iedereen één of twee lijsten ter beschikking heeft. Zet ook op de lijst: het doel van de actie, het product wat verkocht wordt en de verkoopprijs. Vermeld ook de actietermijn. Een voorbeeld is te downloaden via de website van Fundraise.nl.

Huis-aan-huis:

• Maak gebruik van het controleformulier huis-aan-huisactie van Fundraise.nl. Hierdoor weet u precies wie wat mee heeft qua producten en wisselgeld.
  • Geef een telefoonnummer mee: stel dat de voorraad op is...
  • Maak kleine teams; dat is wel zo gezellig én veilig!
  • Stel per 2 of 3 teams een coördinator aan.
  • Stel een stratenplan op. Misschien kent u iemand die wel eens een huis-aan-huiscollecte organiseert. Zij hebben vaak al een stratenverdeling in hun bezit. Dat scheelt een hoop werk. Spreek in elk geval goed af wie wat doet.
  • Denk aan voldoende wisselgeld.
  • Geef een kopie van de ventvergunning aan de verkopers mee.
  • Als het kan, ga dan allemaal in dezelfde (club)kleding.
  • Denk aan de catering, wat te eten en te drinken stimuleert de verkoop. Dat kan gedaan worden tijdens terugkom momenten. Het voordeel hiervan is dat je elkaar nog eens extra stimuleert en tips kan geven van hoe je de verkoop het beste aan kunt pakken.

Verpakkingen:
Maak niet te veel verpakkingen open i.v.m. retouren. Ongeopende dozen kunnen gewoon geretourneerd worden.

Na

Einde actie:

• Spreek af wanneer en waar iedereen weer bij elkaar komt.
  • Probeer direct na afloop de opbrengst bekend te maken.
  • Geef de beste verkoper(s) een aardigheidje (vraag naar de gratis(!) medailles bij PROM'ES)
  • Evalueer de actie: wat ging er goed, wat kan er beter? Plan eventueel gelijk een nieuwe actie.