Vrijwillige inzet goed geregeld?
3 december 2012

Vrijwillige inzet goed geregeld?

Als het vrijwilligersbeleid van uw vereniging of stichting voldoet aan criteria van de Vereniging NOV kunt u daarvoor de kwaliteitsonderscheiding Vrijwillige Inzet: Goed Geregeld aanvragen. Om aan (potentiële) vrijwilligers, financiers, samenwerkingspartners en leden te laten zien dat u uw vrijwilligerszaken goed op orde heeft.

Met Vrijwillige Inzet: Goed Geregeld wil de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) organisaties die werken met vrijwilligers stimuleren toe te werken naar een bepaald kwaliteitsniveau en ze daarvoor publieke erkenning bieden. Zo kunnen vrijwilligersorganisaties als verenigingen en stichtingen op een objectieve manier laten zien dat zij het vrijwilligerswerk succesvol en aantrekkelijk hebben georganiseerd.
Organisaties die de kwaliteitsonderscheiding ontvangen, mogen die drie jaar voeren.

De aanvraag start met een zelfevaluatie. Bij een voldoende score kunt u opgaan voor de onderscheiding. Hiervoor meldt u zich aan bij een van de adviseurs van het netwerk van  Vereniging NOV. Meer over de procedure >>

Kosten
De eindbeoordeling is in principe gratis voor lokale organisaties of organisaties met minder dan drie betaalde krachten. Er is achter wel een limiet aan het aantal vrijstellingen van betaling. Voor professionele instellingen die met vrijwilligers werken, fondsenwervende organisaties met een CBF-keurmerk en afdelingen, locaties of verenigingen die structurele inkomsten vanuit de landelijke organisatie waar ze bij zijn aangesloten verkrijgen, zijn de kosten
€ 405,35. Meer over de kosten >>