Tips voor activiteiten rondom de troonswisseling
30 januari 2013

Tips voor activiteiten rondom de troonswisseling

Op 30 april 2013 vieren we geen Koninginnedag zoals gebruikelijk, maar vindt de troonswisseling plaats tussen Koningin Beatrix en Koning Willem Alexander. Als vereniging of stichting kunt u allerlei activiteiten organiseren rondom deze feestelijke gebeurtenis. De Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen heeft een kant-en-klare handreiking met tips en mogelijkheden voor activiteiten rondom een troonswisseling.

Mogelijk had u met uw vereniging of stichting al activiteiten gepland op Koninginnedag en wilt u deze aanpassen. Of wilt u bijvoorbeeld als buurt-, wijk-, of muziekvereniging iets organiseren rondom de troonswisseling. Zoals bijvoorbeeld:

• Een zangevenement: voor jong en oud, karaoke of met live-muziek, wel of geen wedstrijdelement. Met als onderwerp: ‘oranje’ liedjes en Nederlandse liedjes.
  • Een Oranjeconcert aan de vooravond van de inhuldiging. Dit kan ook in samenwerking met uw Gemeentebestuur.
  • Dansfeesten.  Hollands, Argentijns, Caribisch,: alle culturen kunnen en mogen hierin samensmelten. Plaatselijke bands, orkesten e.d. kunnen ook hierbij een rol spelen.
  • Wijkfeesten, dorps en buurtfeesten op grote pleinen centraal in de beoogde buurt. Met oud-Hollandse spelen, kermisattracties en horecamogelijkheden waarbij het ´toverwoord´  oranje is.
  • Een grote ruilbeurs van Koninklijke memorabilia, royaltytijdschriften, gadgets etc. Dit alles kan ondersteund worden door een kleine commerciële markt.

Lees meer in de ‘Handreiking, tips en mogelijkheden rondom een troonswisseling’ van de KBOV >>

Binnenkort wordt er een speciale website gelanceerd met alle informatie over 30 april 2013. Blijf op de hoogte via de KBOV >>

Bron: KBOV