Hoe vindt en behoudt u fans voor uw Facebookpagina?
13 november 2012

Hoe vindt en behoudt u fans voor uw Facebookpagina?

Facebook kan een ideale manier zijn om te communiceren met fans, leden, donateurs, sponsors en andere geïnteresseerden. Maar hoe zorgt u dat mensen uw pagina ‘liken' en u ook blijven volgen? Speel in op de behoeften van uw fans: 7 praktische tips om u op weg te helpen.

Actief worden op Facebook als vereniging of stichting begint met het aanmaken van een pagina. Hoe u deel kunt nemen en waarom u dat zou kunnen doen leest u in het artikel: een pagina op Facebook voor uw vereniging of stichting.

Heeft u een pagina op Facebook dan is het zaak om fans te vinden en te behouden. Met deze tips van Facebookmarketing-expert Peter Minkjan helpen wij u op weg.

1. Fans vinden voor de pagina
Veel verenigingen willen zoveel mogelijk likes, maar richt u vooral op kwaliteit en niet op kwantiteit. U heeft niks aan likes als ze niet daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de vereniging. Begin met de connecties die u of uw vereniging of stichting al heeft:

• Laat de verschillende beheerders hun vrienden uitnodigen. Dit kan op de pagina onder de knop ‘Publiek opbouwen' > ‘Vrienden uitnodigen'. Nodig niet alle vrienden in één keer uit, maar enkel de vrienden die ook interesse hebben in uw vereniging. Een oud-collega die 250 kilometer verderop woont zit waarschijnlijk niet te wachten op al het nieuws van uw club.
  • Plaats een like box op de site van de vereniging. Een voorbeeld van een like box ziet u op deze site in de rechterkolom. Gebruikers kunnen als ze zijn ingelogd op Facebook met één druk op de knop uw pagina leuk vinden.
  • Vermeld de Facebookpagina in de nieuwsbrief van de vereniging of stichting.
  • Plaats een nieuwsbericht op uw website en in het clubblad.
  • Vermeld een aantal keer op een eventueel Twitteraccount dat u ook op Facebook te vinden bent. Veel verenigingen zijn al zeer actief op dit medium en hebben veel volgers.
  • Adverteren is ook een optie, maar waarschijnlijk voor veel verenigingen en stichtingen uit kostenoverwegingen niet haalbaar. Mocht dat wel zo zijn, lees dan dit complete overzicht over adverteren op Facebook.

2. Zet foto's op de pagina
Veel verenigingen plaatsen al het nieuws wat op de website of Twitter komt automatisch door op de Facebookpagina. In sommige gevallen resulteert dit in meerdere updates met links per dag. Pas daarmee op, want links genereren van alle type content de minste interactie in de vorm van likes, reacties en shares. Zonder die interactie worden updates aan steeds minder fans vertoond, omdat Facebook de update dan als minder relevant aanmerkt (zie hier een duidelijke uitleg hoe dat komt door het EdgeRank algoritme).
Gebruik vooral wel veel foto's. Dit type content genereert verreweg de meeste interactie. Plaats bijvoorbeeld sfeerfoto's van een wedstrijd of georganiseerde activiteiten. Oklahoma City Thunder plaatst regelmatig enkele mooie Instagram foto's. Dichter bij huis maakt bijvoorbeeld Feyenoord goed gebruik van de kracht van foto's door na iedere wedstrijd een album toe te voegen.

3. Geef een kijkje achter de schermen
Deel wat er gebeurt achter de schermen van de vereniging of stichting. Laat de mensen achter de club zien. Dat hoeven niet per se de bekende namen te zijn, licht er af en toe een aparte commissie of trouwe vrijwilliger uit. Fans smullen van dergelijke exclusieve ‘behind the scenes' updates. Kijk bijvoorbeeld eens hoe NEC Nijmegen met een simpele update en een mooie foto een kijkje achter de schermen van de club geeft. Ook hier werken foto's en video's het beste.

4. Geef uw fans inspraak
Via Facebook is het makkelijk om feedback te vergaren van uw achterban. Ga een stap verder en geef fans inspraak over bepaalde zaken. Het kan al door hen te laten beslissen over iets kleins, zoals de nieuwe omslagfoto. Maar u kunt ze ook meer inspraak geven. Zo konden de fans van NEC Nijmegen via Facebook beslissen hoe de nieuwe seizoenskaart en uittenue er uit kwamen te zien. En fans van Rabosport bepaalden vorig jaar oktober in welk tenue de vrouwenploeg ging fietsen. Normaal gesproken worden deze beslissingen intern genomen, maar op deze manier heeft de achterban daadwerkelijk invloed. Dit kunnen verenigingen ook in het klein toepassen. Wees creatief en laat de fans meebeslissen, het zal worden gewaardeerd.

5. Laat de historie zien
De meeste verenigingen en stichtingen bestaan al tientallen jaren en hebben in de loop van de tijd een berg aan materiaal in de vorm van foto's, video's en documenten geproduceerd. Deze content is goud waard en uitermate geschikt voor publicatie op  Facebook. Foto's van een prestatie exact zoveel jaren geleden, historische foto's, video's van belangrijke wedstrijden en overwinningen of oude logo's. Het zijn zomaar enkele voorbeelden van klassieke content die het goed doet op Facebook. Hiermee toont u de historie van de club, geeft u inzage in het ontstaan en houdt u de herinneringen levend. Kijk bijvoorbeeld eens hoe London2012 dat heeft gedaan. Een ander groot voordeel van deze updates is dat ze ruim van te voren zijn in te plannen. Dus kijk de historicus van de club eens lief aan en vraag hem om dat geweldige materiaal.

6. Blijf ook in de winter- en zomerstop actief
Dat het seizoen is afgelopen, of dat er tijdens de winterstop tijdelijk geen wedstrijden gespeeld of evenementen worden georganiseerd, betekent niet dat u moet ophouden met nieuwe updates te plaatsen. Ook dan snakken fans naar vers materiaal van hun club. Daarbij heeft het een negatief effect op de EdgeRank van de pagina als de interactie tussen persoon en gebruiker een tijd geleden is. Blijf daarom ook buiten het seizoen actief met updates waarin u terugblikt op het seizoen, vragen stelt, evenementen aankondigt, foto's deelt of historische gebeurtenissen belicht. Unieke content die enorm gewaardeerd wordt door fans en zal leiden tot veel interactie. Veel van deze updates kunt u ook al een tijd van te voren inplannen in het systeem.

7. Meer weten over Facebook marketing en meer slimme trucs om Facebook effectief in te zetten voor uw vereniging of stichting? Kijk op www.likeconomics.nl.