Een feestelijke borrel of receptie organiseren
4 december 2013

Een feestelijke borrel of receptie organiseren

In december en januari is het weer tijd voor een gezellige kerstborrel, nieuwjaarsreceptie of ander feestelijk evenement voor uw medewerkers, vrijwilligers, donateurs en relaties. Hoe maakt u er een geslaagde happening van?

Speeches?
Als u de mensen wilt toespreken, doe het dan aan het begin van de borrel, want dan is iedereen nog ‘bij de les' en zijn er nog geen uitgebreide gesprekken gaande. Houd toespraken kort en zo informeel mogelijk: dat draagt bij aan een ontspannen sfeer. Bereid uw speech wel goed voor. Als spreken voor een groep geen dagelijkse bezigheid is, gebruik dan bijvoorbeeld kaartjes met daarop steekwoorden die verwijzen naar de onderwerpen die u aan de orde wilt laten komen.

Natje en droogje
Zorg voor voldoende hapjes en drankjes. Hierbij geldt de regel: beter te veel dan te weinig, als mensen die later binnenkomen misgrijpen, maakt u geen al te beste indruk. Drank die overblijft kunt u bewaren voor een volgende gelegenheid of u maakt met de leverancier de afspraak dat u het overschot weer kunt terugbrengen. Denk ook aan wensen van vegetariërs en mensen met allergieën!

Wel of niet zoenen?
Niet iedereen stelt het op prijs om bij wijze van welkom of felicitatie gezoend te worden. Als uw relaties en medewerkers hun partner meenemen, staat het misschien een beetje vreemd als u hen gelijk om de hals vliegt als u ze voor het eerst ontmoet. Probeer ongemakkelijke situaties te vermijden: geef eerst gewoon een hand.

Let op uw woorden
Onvermijdelijk natuurlijk, dat er over anderen wordt gesproken. Op een borrel voelt men zich vaker wat ‘losser' en komen de tongen los. Maar probeer wel op uw woorden te letten: spreek geen kwaad over anderen, zeker niet als deze ook aanwezig zijn. Let op met wat u zegt, want degene met wie u staat te praten kan het misschien wel heel goed vinden met de persoon die u door het slijk haalt.

Alcohol…
Het woord zegt het al, een borrel gaat vaak gepaard met alcoholische versnaperingen. Zorg wel dat het gezellig blijft. Te veel drinken wordt beschouwd als de grootste zonde tijdens een borrel binnen de organisatie. Niets gênanter dan een dronken voorzitter of bestuurder. En hoe gaat u om met mensen die iets te diep in het glaasje hebben gekeken en toch achter het stuur stappen? U moet er toch niet aan denken dat uw medewerkers, leden of relaties brokken maakt als ze naar huis rijden? Bespreek van te voren met het bestuur of de feestcommissie hoe u omgaat met de hoeveelheid alcohol en hoe u het gaat aanpakken als het uit de hand loopt.

Maak iets bijzonders van uw bijeenkomst
Een borrel of receptie krijgt meer aantrekkingskracht als u de bezoekers prikkelt: zet in de uitnodiging dat er belangrijk nieuws te melden is of koppel er een thema aan met entertainment voor extra sfeer.

Niet alleen met de feestdagen
Heeft u veel leden of donaties binnengehaald of andere successen bereikt? Geen vanzelfsprekende zaak, en dus iets om bij stil te staan. Een borrel is een goed moment om successen te vieren en een mooie gelegenheid om de betrokkenen te bedanken voor de geleverde inspanningen.