Zo richt u in 7 stappen een ondernemersvereniging op
6 februari 2013

Zo richt u in 7 stappen een ondernemersvereniging op

Veel ondernemers verenigen zich in een winkeliersvereniging, belangenvereniging of 'business club'. Dit stappenplan geeft een overzicht van de 7 stappen die u moet zetten voor het oprichten van zo'n ondernemersvereniging.

Waarom een ondernemersvereniging?
De voordelen van een ondernemersvereniging zijn legio. U kunt naar buiten treden als één gesprekspartner tijdens overleg met overheden over bijvoorbeeld de bereikbaarheid van uw bedrijventerrein. Een ondernemerscollectief kan ook voordeel opleveren bij gezamenlijke inkoopacties. En denk ook aan andere voordelen, zoals het delen van kennis, netwerken, of het promoten van bepaalde feestelijkheden.

Goed voorbeeld van een ondernemerscollectief
Een mooi voorbeeld van zo'n ondernemersvereniging is de vereniging van winkeliers uit de Utrechtsestraat in Amsterdam. Hun gezamenlijke doel was de straat duurzamer te maken. Dat lukte, de CO-2 uitstoot van de winkeliers in de straat daalde met 18%. Door het samenwerken daalden hun energiekosten, en door het bundelen van hun transporten ook de kosten voor inkoop van goederen.

In 7 stappen een vereniging oprichten
Om een ondernemersvereniging op te richten, moet u aantal zaken goed regelen, zoals het vaststellen van de aard van de organisatie (een vereniging of stichting) en het doel. Maar er is meer.

De Kamer van Koophandel heeft een handig stappenplan opgesteld, waarmee u ziet welke zeven stappen u concreet moet nemen om zo'n vereniging op te zetten. U kunt de pdf van het stappenplan hier downloaden »