Steeds meer gratis WiFi: hoe werkt het?
13 augustus 2013

Steeds meer gratis WiFi: hoe werkt het?

Als u onderweg op uw tablet of smartphone bezig bent met uw vereniging of stichting; via Twitter, Whatsapp, Facebook of op de website is gratis WiFi een uitkomst. Meerdere aanbieders, zoals Ziggo en KPN, maken dat op een of andere manier mogelijk, als u tenminste klant bij hen bent. Anders kunt u vaak wel ergens inloggen zonder wachtwoord. Wat komt er bij kijken en waar moet u op letten?

WiFi-netwerken Ziggo en KPN
Zowel Ziggo als KPN werken aan gedeeld mobiel internet, waarbij klanten via WiFi elkaars breedband-internet kunnen gebruiken. Hiervoor wordt een openbaar signaal, dat bestemd is voor andere leden van het netwerk, toegevoegd aan uw eigen private signaal. Wat betreft de veiligheid: dit zijn twee volledig van elkaar gescheiden signalen die – zo wordt beloofd – nooit met elkaar in contact kunnen komen.
Om hiervan te profiteren moet u in de eerste plaats klant zijn van Ziggo of KPN en over apparatuur beschikken waarmee u WiFi kunt gebruiken. Denk aan een smartphone, laptop of een tablet.
Verder werkt dit gedeelde mobiele internet op basis van wederkerigheid: u moet uw eigen verbinding openzetten om die van iemand anders te mogen gebruiken.

WiFiSpots van Ziggo
Alle Ziggo-klanten hebben inmiddels een modem/router die geschikt is voor WiFispots, waarvan er al 900.000 actief zijn. Volgens een woordvoerder van het bedrijf worden Overijssel en Friesland 'op dit moment' toegevoegd. Daarmee is het WiFiSpots-netwerk in Nederland vrijwel compleet, met uitzondering van noordoost-Friesland en de Flevopolder.
WiFiSpots van Ziggo gaat niet ten koste van uw eigen bandbreedte: er wordt een extra signaal toegevoegd bovenop het bestaande.

Fon-netwerk van KPN
KPN werkt hard aan de uitrol van een netwerk met zogeheten Fon Spots, een van oorsprong Spaanse vinding die eind dit jaar in heel Nederland actief moet zijn.
Dit gaat echter wel ten koste van uw bandbreedte. U geeft een deel van uw bandbreedte thuis op in ruil voor gratis toegang op gedeelde breedbandverbindingen van andere KPN-klanten in Nederland, maar ook de inmiddels 12 miljoen Fon Spots wereldwijd.
Overigens kunnen KPN-klanten met mobiel internet al gratis de HotSpots gebruiken. Deze zijn onder meer te vinden bij NS-stations, hotels en restaurants.

Openbare hotspots UPC
UPC is op 1 juli een proef met openbare hotspots gestart en wil het – bij gebleken succes – een eigen WiFi-netwerk in alle regio's uitrollen.

Bullseye
Daarnaast zijn er particuliere initiatieven, zoals het stedelijke WiFi-netwerk van Bullseye dat op 8 september in Tiel wordt geactiveerd. Aan het eind van het jaar moet dit glasvezelnetwerk in de 37 grootste steden actief zijn. Gebruikers moeten een app downloaden en geslacht en leeftijd opgeven. Zoek- en surfgegevens worden door Bullseye gebruikt om gerichte advertenties te sturen.

Free-hotspot
Ook het Iers/Amerikaanse WiFi-netwerk free-hotspot biedt u de mogelijkheid tot gratis WiFi en is o.m. in heel het land te benaderen bij restaurantketens van McDonalds, KFC en Subway.

Overige
Verder zijn er nog ongeveer 1.000 WiFi-hotspots over het land verspreid die in eigen beheer worden 'uitgegeven', maar waarvan de veiligheid niet wordt gegarandeerd.

Veiligheid
Onderzoek wijst uit dat een op de vier Nederlanders wel eens gebruik maakt van een hotspot zonder wachtwoord. De verleiding is natuurlijk groot om op vakantie of gewoon ergens onderweg een openbare WiFi–verbinding te gebruiken, zeker als er geen wachtwoord voor nodig is.

U loopt dan echter wel een verhoogd veiligheidsrisico. Het is daarom geen overbodige luxe om ook voor een smartphone of tablet beveiligingssoftware aan te schaffen.

Voorzorgsmaatregelen
Mocht u de verleiding niet kunnen weerstaan, neem dan de volgende voorzorgsmaatregelen:

• Ga niet internetbankieren op een onbeveiligde hotspot;
  • Voorkom dat uw toestel automatisch contact zoekt met een openbare hotspot;
  • Verwijder, zodra u thuis bent, gratis WiFi-hotspots die u heeft gebruikt;
  • Log niet in op apps die u tijdens een reis niet nodig hebt.
  • Controleer of een hotspot ook inderdaad behoort tot het hotel/restaurant/locatie waar u op dat moment verblijft.