Kantineregeling voor sportverenigingen verdwijnt
29 mei 2013

Kantineregeling voor sportverenigingen verdwijnt

De btw-vrijstelling voor diensten voor fondsenwervende activiteiten door sportverenigingen gaat van € 31.765 naar € 50.000 per jaar. De kantineregeling voor sportverenigingen wordt ingetrokken. Dit staat in de Fiscale verzamelwet 2013 die bij de Tweede Kamer is ingediend. De wijzigingen gaan in principe op 1 januari 2014 in.

In het kader van de Fiscale verzamelwet 2013 worden enkele belastingwetten gewijzigd. Voor sportverenigingen geldt nu een btw-vrijstelling voor diensten voor fondsenwervende activiteiten tot € 31.765 per jaar. In het wijzigingsvoorstel wordt deze grens tot € 50.000 verhoogd.
Volgens het wetsvoorstel "draagt de verhoging van de fondswervingsgrens voor diensten bij aan een vermindering van de administratieve lasten van sportverenigingen. Sportverenigingen hoeven namelijk in minder gevallen dan nu het geval is btw-aangifte te doen".

Kantineregeling voor sportverenigingen
De huidige kantineregeling voor sportverenigingen wordt ingetrokken. Dit komt vooral door de wijziging per 1 januari 2013 dat kantineverstrekkingen worden aangemerkt als leveringen in plaats van diensten, waarvoor de vrijstelling tot de grens van € 68.067 geldt. Volgens de wet is "de toepassing van deze vrijstellingsgrens op grond van de kantineregeling voor deze verstrekkingen daardoor niet meer nodig".
Net als in de kantineregeling geldt deze vrijstelling alleen voor activiteiten die in direct verband staan met de vereniging. Dus bijvoorbeeld niet wanneer de kantine door een lid voor een bruiloft wordt afgehuurd.

De wijzigingen treden in beginsel op 1 januari 2014 in werking, maar het wetsvoorstel moet nog worden goedgekeurd. In het wetsvoorstel wordt alleen gerept over de vrijstelling en kantineregeling voor sportverenigingen en niet voor andere verenigingen, stichtingen en instellingen.

Bron: rijksoverheid.nl