Is de kantineregeling nog nodig?
2 mei 2013

Is de kantineregeling nog nodig?

Er gaan stemmen op om de aparte kantineregeling voor btw-vrijstelling af te schaffen. De Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk houdt een enquête om te kijken wat de gevolgen van een afschaffing kunnen zijn. Dus beheert uw vereniging of stichting een kantine? Vul hem in.

De kantineontvangsten zijn vaak aan te merken als fondsenwervende activiteiten, waardoor de vereniging pas btw afdraagt als de opbrengsten de genoemde grensbedragen voor leveringen (€ 68.067) en/of diensten (€ 22.689) overschrijden. Sinds 1 januari 2013 zijn verstrekkingen van etenswaren en dranken vanuit een kantine aangemerkt als levering in plaats van als diensten, waardoor het grensbedrag dus een stuk hoger ligt.

Er gaan daarom stemmen op vanuit het ministerie van Financien en de Belastingdienst om de aparte kantineregeling voor btw-vrijstelling af te schaffen. Hierover wordt overlegd met het georganiseerde vrijwilligerswerk. De Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) houdt een enquête om te kijken wat de gevolgen van een afschaffing kunnen zijn. Dus beheert uw vereniging of stichting een kantine? Vul de vragenlijst in.

Naar de vragenlijst >>