Geld inzamelen, hoe doet u dat?
27 september 2012

Geld inzamelen, hoe doet u dat?

Vanaf het moment dat u een vereniging of stichting opricht, is het hard werken. Niet alleen de oprichting kost veel tijd. U wilt ook geld in het laatje krijgen met inzamelingsacties en donateurs, om doelen te gaan realiseren en projecten uit te voeren. Hoe doet u dat?

Het is allemaal nieuw voor u: een flinke portie creativiteit en een nog grotere portie doorzettingsvermogen vergroot de kans op succes. Maar ook het besef dat niet alles zo nieuw is als het lijkt, helpt. Donateurs werven, inzamelingsacties op touw zetten en uitvoeren, projectdoelen realiseren, goed beschouwd verlopen ze allemaal langs dezelfde lijnen:

Initiëren
  • Brainstormen
    Ga met een aantal bestuursleden om tafel zitten en zet alles op papier wat er in u opkomt. Problemen bestaan niet: iedereen mag alles roepen, hoe onhaalbaar het ook lijkt.
  • Best practice
    U bent niet het enige bestuurslid van een goed doel. Er zijn in Nederland honderden, zo niet duizenden goede doelen. Ondersteunt u weeshuizen in Roemenië? Ga dan eens op zoek naar stichtingen die weeskinderen in andere voormalig Oostbloklanden helpen. Welke activiteiten ontplooien zij? Voeg (varianten op) leuke acties toe aan uw lijst met zelfbedachte acties.
  • Benodigde tijd bepalen
    Voor elke actie maakt u - samen met uw medebestuursleden - een inschatting van de tijdsinvestering die nodig is.
  • Keuzes maken
    Maak op basis van de beschikbare tijd een keuze van acties die u dit jaar wilt starten, en welke u uitstelt.
Perfectioneren
  • Vastleggen
    Leg tijdens het uitvoeren van een actie ‘alles' vast. 
    Wat was het oorspronkelijke plan? Noteer niet alleen de ‘echte' activiteiten, maar ook alle randverschijnselen, van persbericht tot bedankjes versturen.
    Wat waren de redenen om het plan bij te stellen?
    Welke meevallers hebt u gehad?
  • Evalueren
    Bespreek met alle betrokkenen alles wat u hebt vastgelegd, en vraag wat hun ervaringen zijn.
    Hoe moet het plan eruitzien als de actie nog een keer wordt uitgevoerd?
    Hoe kan worden voorkomen dat het plan moet worden bijgesteld?
    Wat ging goed?
    Wat ging goed, maar had achteraf beter gekund?
    Hoe kunnen tegenvallers worden verkomen, of het effect ervan worden geminimaliseerd?
    Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de meevallers bij een volgende actie weer optreden?
    Welke risico's hebben we gelopen, en waren die verantwoord?
    Is de opbrengst in overeenstemming met de hoeveelheid inspanning?
  • Beslissen
    Is de actie voldoende vanzelfsprekend? Zo ja, dan kan deze de volgende keer door een ander team uitgevoerd worden.
Delegeren
  • Overdraagbaar maken
    Maak een draaiboek voor het team dat een volgende keer de actie zal uitvoeren.
  • Team samenstellen
    Bepaal aan de hand van het draaiboek welke competenties er nodig zijn.
    Werf teamleden en zorg voor taakverdeling en teamspirit.
    Zorg voor een contactpersoon richting het bestuur.
  • Geef het team wat het nodig heeft:
    Middelen
    Mandaat (welke beslissingen mag het team zelf nemen?)
    Informatie.
1
0

Deze website maakt gebruik van cookies. Door het gebruik van deze website geef je toestemming voor het gebruiken van cookies.

/privacy-statement
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming