Kledingtips voor feestelijke gelegenheden met dresscode
12 december 2012

Kledingtips voor feestelijke gelegenheden met dresscode

De meeste agenda’s van bestuurders van verenigingen en stichtingen staan aan het eind van het jaar en ook het begin van het nieuwe jaar, vaak bomvol netwerkborrels of bijeenkomsten. Wat trekt u aan als er op de uitnodiging een dresscode staat, zoals bijvoorbeeld 'Business casual smart'? Met deze uitleg en kledingtips komt u gepast én piekfijn voor de dag.

Kerstborrel: wat trekt u aan?
Het wordt steeds belangrijker om goed voor de dag te komen. Om als bestuurder samenwerkingspartners, donateurs of investeerders voor uw vereniging of stichting binnen te halen, telt uw voorkomen tegenwoordig net zo goed mee. Dan is het handig om te weten wat u moet aantrekken naar een bepaalde bijeenkomst voor een goede eerste indruk.

Wat zegt de uitnodiging?

Tenue de ville
Letterlijk vertaald betekent deze dresscode stadskleding. Zolang uw kleding netjes is, kunt u hier zelf invulling aangeven.

Business Casual
Bij veel bijeenkomsten is het gepast om u Business casual (of Business casual-classic, smart of relaxed casual) te kleden. Over het algemeen geldt voor vrouwen dat een nette broek of rok met blouse of truitje al snel gepast is. Mannen moeten zich echter iets meer aan de ongeschreven regels houden om passend voor de dag te komen.

Business casual classic is de meest zakelijke vorm. Mannen dragen een jasje met nette broek. Uw overhemd heeft liefst een dubbele manchet en u draagt eventueel een stropdas. Een pak kan ook, maar dan wel met een sportievere uitstraling, bijvoorbeeld van katoen.
Business casual smart is iets losser en betekent een nette spijkerbroek met een nette trui of shirt, maar wel met een jasje.
De laatste, Business casual relaxed, is nog steeds netjes, maar zonder jasje en met een mooie trui of vest. Vaak gebruikt bij sportievere gelegenheden als een golfclinic.

Black Tie
Als er Black Tie op de uitnodiging staat, mag u uw (zwarte of donkerblauwe) smoking en bijpassende cummerband (brede tailleband) uit de kast trekken. Gecombineerd met een wit smokinghemd. Een goed smokinghemd heeft dubbele manchetten, een blinde sluiting en een boord met punten die vlak bij elkaar liggen. U draagt er glimmende leren, zwarte schoenen en zwarte kousen onder.
Vrouwen gaan in een korte of lange avondjurk met handschoenen, de etiquette schrijft overigens een bescheiden decolleté voor.

Jacquet
Een jacquet is de meest officiële gelegenheidskleding voor overdag. Een jacquet bestaat uit een zwart-grijs gestreepte broek en een zwarte pandjesjas. U draagt er ook een grijs of zwart vest bij, een grijze das en een pochet. Het boord van uw hemd is neerslaand. Uw schoenen en kousen zijn zwart. Een jacquet wordt alleen overdag gedragen, tot aan het diner.

White Tie
De meest formele dresscode is White Tie: een rokkostuum met een zwarte jas met satijnen revers en een zwarte broek met op de broekspijp een dubbele zijden, smalle bies. U draagt hieronder een hemd met opstaand bord en een vest van wit piqué met een witte strik. Ook hieronder weer zwartleren schoenen en zwarte kousen.
Dames dragen een lange avondjurk, eventueel met handschoenen tot over de elleboog.

Handige tips:

• U draagt geen horloge bij de dresscodes Black en White Tie. De tijd in de gaten houden is volgens de etiquette namelijk onbeleefd.
  • Een pochet heeft het model van een zakdoek. U vouwt hem zo dat hij uit uw borstzak steekt. Mooi in de kleur van de vlinderstrik.
  • Een tip voor het strikken van een vlinderdas: print een instructie en houdt het plaatje vervolgens ondersteboven bij het strikken.
  • Een cummerband (of cummerbund) draagt u met de plooitjes omhoog.
  • Een riem hoeft niet bij een smoking.
  • Hoe smaller de ruit of de streep, hoe zakelijker. En hoe formeler de gelegenheid, hoe donkerder u gekleed gaat.