Is uw vereniging of stichting klaar voor SEPA?
8 januari 2014

Is uw vereniging of stichting klaar voor SEPA?

Mocht u nog niet voorbereid zijn op de nieuwe betaalstandaard SEPA, dan is het nu echt tijd om actie te ondernemen. Alle rekeningnummers in de administratie moeten omgezet worden naar IBAN. Huidige rekeningnummers en betaalmiddelen zijn binnenkort niet meer te gebruiken.

Wat is SEPA ook alweer?
Uit de poll op onze website blijkt ongeveer de helft van de stemmers niet te weten wat SEPA is. In 2014* gaat iedereen in de Europese Unie over op IBAN - het Europese rekeningnummer waaraan landen- en bankcodes zijn toegevoegd. SEPA - de Single Euro Payment Area - maakt betalingsverkeer binnen Europa makkelijker, maar als vereniging of stichting moet u wel een aantal zaken aanpassen. Ook als u alleen met betalingsverkeer in Nederland te maken hebt.
* SEPA zou per 1 februari 2014 overal ingaan, maar door de Europese commissie is besloten dat er een overgangsperiode geldt tot 1 augustus.

Actiepunten
Ook blijkt uit de poll dat ongeveer 30 procent van de stemmers klaar is voor SEPA, voor de overige 70 procent zijn de volgende actiepunten van belang:

• Omzetten rekeningnummers
    Alle rekeningnummers die in uw administratie zijn opgenomen moeten omgezet worden naar IBAN. Denk aan de rekeningnummers van leden, donateurs, medewerkers, klanten, leveranciers en relaties. De banken hebben hiervoor een tijdelijke service opgezet, IBAN BIC Service. Hier voert u een rekeningnummer in en u ziet direct het IBAN-nummer. U kunt ook grote bestanden met rekeningnummers in één keer laten omzetten, hiervoor moet u zich eerst registreren.
  • Communiceer uw IBAN
    Breng uw leden, donatuers, leveranciers en relaties op de hoogte van uw IBAN. Pas uw facturen, briefpapier en andere correspondentie waarop het rekeningnummer staat, aan.
  • Is de software aangepast?
    In de software voor de boekhouding, salarisadministratie, betalingen en dergelijke moeten ook alle IBAN-nummers worden doorgevoerd. Zeker met verouderde software kan dat nog een lastige taak zijn. Ga na of alles aangepast en op orde is. ING heeft een handig overzicht waar u kunt zien of uw boekhoudpakket geschikt is gemaakt voor SEPA.
  • Gegevens incasso toevoegen

Bestaande machtigingen blijven geldig voor de Europese incasso. Wel moet u een aantal gegevens toevoegen aan de machtiging:
    - Incassant ID – deze ontvangt u van uw bank.
    - elke bestaande machtiging krijgt een uniek kenmerk van max. 35 tekens. Dit kenmerk kunt u zelf bepalen (bijvoorbeeld debiteuren-, leden- of contractnummer).

- IBAN van de debiteur

- datum van ondertekening van de machtiging (bij een nieuwe machtiging, voor een bestaande kunt u standaard de datum 1-11-2009 invullen)

Kondig incasso's minimaal 14 dagen van tevoren aan, bijvoorbeeld op de website, op de nota of factuur of in een brief. Periodieke incasso's mag u in één keer aankondigen, dus dit hoeft niet elke keer opnieuw.

Voor meer informatie en hulpmiddelen, ga naar overopiban.nl