Mijn vereniging of stichting: Stichting Theater De Kik
25 maart 2013

Mijn vereniging of stichting: Stichting Theater De Kik

Rita Kosman en Henk Hesseling boksten het voor elkaar om in het Betuwse dorp Elst een theatertje te beginnen. Stichting theater De Kik, waar de gemeenschap in aanraking komt met kunst en cultuur en waar vrijwilligers maar al te graag aan bijdragen. En dat zonder hulp van de gemeente. Hoe is het ze gelukt om van deze stichting een succes te maken?

Mijn vereniging of stichting: Stichting Theater De Kik in Elst, een kleinschalig theater dat professionele theatervoorstellingen organiseert voor een breed publiek en de cultuurbeleving in de gemeente Overbetuwe wil bevorderen, theaterdekik.nl.
Rita Kosman en haar partner Henk Hesseling bouwden een oud pand in Elst om tot De Kultuurklup, waarin muziekschool All Music, De Balletboetiek en Stichting Theater De Kik zijn gevestigd. De theaterzaal wordt per voorstelling (zo'n vijftien per seizoen) door de stichting gehuurd.

"Als je ergens in gelooft, moet je je eigen plan volgen"
Rita Kosman, in het dagelijks bestaan eigenaar van Iccount.nl, administratiekantoor voor zzp'ers: "Henk en ik hebben al jaren een fascinatie voor kleine theaters, we hebben er veel bezocht. En elke keer dachten we ‘Wat jammer dat we dat bij ons in de gemeente niet hebben'. Een klein theater is laagdrempelig. Je hebt voor weinig geld een leuke avond en het is een ontmoetingsplaats voor mensen en cultuur in de omgeving. We hebben er lang over gefantaseerd en een paar jaar geleden dachten we ‘We gaan het gewoon proberen te realiseren'.
Henk is mede-eigenaar van muziekschool All Music en al jaren ondernemer en ik heb een financiële achtergrond. Met die ervaring hebben we eerst een ondernemingsplan opgesteld. We wilden een theater opzetten, waar de muziekschool en andere culturele instellingen een ruimte in zouden kunnen huren om inkomsten te genereren. Ook hadden we al een pand op het oog, dat moest wel helemaal verbouwd worden. Vooral de kosten van een tribune vormden een grote drempel in het plan, zo'n 50.000 euro. Toen vonden we op internet een tribune, gratis af te halen! Dit moest wel voor een bepaalde tijd gebeuren, maar het theater was er nog niet. We hebben een zeecontainer gekocht om de tribune te stallen tot we hem konden plaatsen.
Ondanks dat de tribune al binnen was en er veel werk in het ondernemingsplan zat, zag de gemeente het niet zitten en we kregen geen subsidie. Door het plan om te draaien, is het uiteindelijk toch gelukt. De muziekschool als hoofdhuurder van het culturele gebouw, met daarin plek voor het theater, ondergebracht in Stichting Theater De Kik. Met behulp van financiering door All Music en bijna tweehonderd enthousiaste vrijwilligers is het pand verbouwd tot De Kultuurklup.
In 2010 waren de eerste twee voorstellingen een feit, gefinancierd uit eigen zak en volledig uitverkocht. Toen de gemeenteraad dit resultaat met eigen ogen zag, wilden ze ons wél ondersteunen. Nu krijgen we elk jaar subsidie voor een aantal voorstellingen.
De Kik heeft gelukkig genoeg vrijwilligers, ongeveer 25, er is zelfs een wachtlijst. Iedereen doet het echt voor het plezier en we proberen het ook leuk te houden. De meesten waren al bij de eerste plannen betrokken en zijn gebleven.
Het is een voordeel als je je vaardigheden en ondernemingszin voor een stichting in kunt zetten. Vooral het lef dat je als ondernemer ook hebt… Als je ergens in gelooft, moet je je eigen plan volgen. We weten hoe we het professioneel moeten aanpakken en hoe we bijvoorbeeld presentaties voor de gemeente moeten maken en wat we aan pr kunnen doen. Kennis van financiële systemen en welke rechtspersoon je moet kiezen; het komt allemaal van pas. En we blijven ontwikkelen en nieuwe projecten uitvoeren, net als in een bedrijf. Zo zijn we nu bezig met het uitbreiden van de foyer en het organiseren van theatervoorstellingen voor scholen.
Het allerleukste is als we een voorstelling hebben gehad en mensen komen met een lach naar buiten. Dan weet je: het is gelukt. En ook alles eromheen met de mensen die hier komen en de vrijwilligers, iedereen doet het met plezier. We doen het vrijwillig en het kost veel tijd en energie, maar als bestuur en initiatiefnemers kunnen we zelf het beleid bepalen en ons ei erin kwijt."
Henk Hesseling: "Wat ons heeft geholpen is veel geloof en eigenwijsheid. Toen de gemeente zei: ‘Het kan niet', werkte dat als een rode lap op een stier: ‘Het kan wel!'. Dat is toch die ondernemingsdrang die je meeneemt naar je vrijwilligerswerk."

De vrijwilligers
Vrijwilligers Renate Buitenhuis, Jacob Beeksma, Caroline Milatz en Pauline Meijer, taken onder andere: techniek, koken voor artiesten en vrijwilligers, promotie, kaartverkoop en bardienst.
Renate: " Ik vind het heel waardevol dat er nu een theater is in Elst, voorheen moest je ver weg. Rita en Henk kijken echt naar je kwaliteiten als vrijwilliger en zetten je in op de taken die bij je passen. Het is afwisselend en je kunt zelf aangeven hoeveel tijd je kunt, dat maakt het extra aantrekkelijk. Je wordt betrokken en mag meedenken. Die betrokkenheid draagt ook bij aan de kaartverkoop, we kopen als vrijwilligers altijd kaarten! Ze zijn altijd positief gebleven en zeiden het gaat lukken, daardoor gingen wij er zelf ook in geloven, dat is hun kracht."
Pauline: "De Kik geeft voor mij binding met Elst en ik kom ook voor de gezelligheid, de sfeer en de sociale contacten. Rita gooit je nooit in het diepe maar legt altijd goed uit wat van je verwacht wordt voor je taak. Als ik ben ingedeeld heb ik altijd zin om te gaan."
Jacob: "Ze hebben hier het leukste speelgoed! Ik oefen hier mijn hobby uit als theatertechnicus en die kans krijg je bij andere theaters niet snel. Henk wilde het koor waar ik in zing sponsoren als we wat uren zouden helpen bij de verbouwing van de muziekschool. Toen het eenmaal stond ben ik niet meer weggegaan als vrijwilliger. Henk en Rita ontstaken het heilig vuur bij mensen om er samen wat van te maken!
Caroline: "Ik zag hoeveel tijd en enthousiasme Henk en Rita in het theater staken en dacht maar een ding: ik ga helpen en mijn steentje bijdragen waar ik kan. Ze zijn altijd blij dat je er bent en zien het nooit als vanzelfsprekend, ze blijven hun waardering tonen."

De Vrienden van
De ‘Vrienden van Theater De Kik' leveren een jaarlijkse donatie.
‘Vriend van' Frans van Beers:
"Ik ben Vriend van het eerste uur. Ik kwam in aanraking met het project via mijn werk als raadslid van de PvdA. Het plan voor De Kik was al heel concreet en wij wilden als partij meer cultuur in de gemeente. Ik dacht dat het snel geregeld zou zijn, maar de politiek zag alleen bezwaren in plaats van kansen. Henk en Rita hebben het uiteindelijk zelf gedaan en toen het eenmaal stond wilde de gemeente wel subsidiëren, blijkbaar wilden ze eerst zien dat het kon. Ik doe als Vriend van niet alleen een donatie, maar ben heel betrokken en denk graag mee, dat kan bij een groot theater niet. Ik ben enthousiast over het platform dat Rita en Henk hebben gecreëerd. Het is een ontmoetings- en broedplaats voor cultuur. De combinatie van cultuur en commercie werkt."