Gezamenlijk tuchtrecht en registratielijst tegen misbruik door vrijwilligers
20 maart 2013

Gezamenlijk tuchtrecht en registratielijst tegen misbruik door vrijwilligers

Verenigingen, stichtingen en andere organisaties die met vrijwilligers werken kunnen zich aansluiten bij de Stichting Tuchtrecht Vrijwilligerswerk. De stichting wil met een tuchtcommissie en een registratielijst een grote stap zetten in de preventie van seksueel misbruik bij minderjarigen.

Stichting Tuchtrecht Vrijwilligerswerk
De onafhankelijke tuchtcommissie beoordeelt klachten over seksueel grensoverschrijdend gedrag voor deelnemende vrijwilligersorganisaties en doet vervolgens een uitspraak. De stichting brengt het tuchtrecht binnen handbereik van organisaties die zich geen eigen tuchtrechtsysteem kunnen of willen veroorloven.

De uitspraken worden geplaatst op de registratielijst. Ook verenigingen en stichtingen met een eigen tuchtrecht kunnen hun vrijwilligers op de lijst plaatsen. Vrijwilligersorganisaties die aangesloten zijn, kunnen nagaan of hun (nieuwe) vrijwilligers op die lijst staan.

Tegen de uitspraak van de tuchtcommissie is beroep mogelijk, zowel door veroordeelden als slachtoffers. De uitspraak van de commissie van beroep leidt ook tot registratie.

Kosten
Zowel voor deelname aan registratielijst als aan de Stichting Tuchtrecht Vrijwilligerswerk moet een bijdrage worden betaald.  De stichting werkt aan een goede verdeelsleutel zodat er geen extra drempels zijn voor kleine organisaties.

Meer
Meer informatie en/of uw vereniging of stichting aansluiten? Kijk op tuchtrechtvrijwilligerswerk.nl

Bron: Vereniging NOV, nov.nl