Geen alcohol onder de 18 in de kantine
19 december 2013

Geen alcohol onder de 18 in de kantine

De leeftijd voor het kopen van alcohol is per 1 januari 2014 van 16 naar 18 jaar gegaan. Dit betekent dat u in de kantine van uw vereniging of stichting geen alcohol mag schenken aan jongeren onder de 18 jaar.

Voorheen mochten jongeren tussen de 16 en 18 jaar wel zwak alcoholische dranken, zoals bier en wijn kopen. Nu mag door een wetswijziging zowel sterke drank als zwak alcoholische drank pas aan personen vanaf 18 jaar verkocht worden. Ook ben je vanaf 2014 strafbaar als je nog geen 18 jaar bent en in het openbaar alcohol bij je hebt. Onder openbare plekken valt ook de sportkantine. Er is een uitzondering: jongeren van 16 en 17 jaar die in de kantine werken, mogen wel alcohol schenken aan personen boven de 18 jaar.

Boete
Als u in de kantine vanaf 1 januari 2014 toch alcohol verkoopt aan jongeren onder de 18, loopt u risico op een boete. Ook als het overduidelijk dat de koper de drank onmiddellijk zal doorgeven aan iemand onder de 18 jaar, dan mag een verkoper de alcohol niet verkopen. Bijvoorbeeld iemand uit het team boven de 18 geeft een rondje, terwijl er ook jongeren van 16 en 17 in het team zitten, u mag dan alleen alcohol schenken aan degenen boven de 18 jaar.

Lees meer over de gewijzigde alcoholleeftijd >>