Wees in de vakantieperiode extra alert op spookfacturen
15 juli 2013

Wees in de vakantieperiode extra alert op spookfacturen

In de vakantieperiode zijn malafide partijen extra actief om organisaties op slinkse wijze geld af te troggelen. Acquisitiefraudeurs nemen niet alleen ondernemers op de korrel, ze richten hun pijlen ook op verenigingen en stichtingen. Hoe gaan ze te werk en wat kunt u er tegen doen?

Wat is een spookfactuur?
Een spookfactuur is een als rekening ‘vermomde' aanbieding voor een product of dienst. Hierbij gaat het meestal om niet-bestaande softwarepakketten. Dat het om een aanbieding gaat, wordt pas duidelijk als de kleine lettertjes op de ‘rekening' goed worden gelezen. Lees meer over spookfacturen en andere vormen van acquisitiefraude in het artikel: wees alert op acquisitiefraude >>

Afsluiting seizoen
Is uw vereniging of stichting bezig met het afsluiten van het seizoen en worden de laatste rekeningen verstuurd om de administratie op orde te brengen? Wees dan extra alert, want fraudeurs proberen hier misbruik van te maken. Onder druk van ‘alles nog even voor de vakantie' regelen' bestaat de kans dat spookfacturen of nepaanbiedingen er tussendoor glippen en ongemerkt tussen een stapeltje ‘normale' rekeningen terecht komen. Is de rekening voor een nepadvertentie - of spookfactuur - eenmaal betaald, dan krijgt een organisatie bijna nooit zijn geld terug.

Let op met tijdelijk overdragen financiën
Een ander risico: fraudeurs proberen ook hun slag te slaan bij mensen die het werk overnemen van degene die normaal gesproken de financiën van een organisatie regelt, bijvoorbeeld als de penningmeester op vakantie gaat. De kans bestaat dat mensen die tijdelijk de financiële zaken waarnemen, niet goed op de hoogte zijn van bestaande afspraken met zakelijke relaties.

Fraudeurs proberen bij deze mensen hun slag te slaan door bijvoorbeeld nepadvertenties te verkopen voor vermeldingen in internetgidsen. Is er in uw vereniging of stichting iemand die tijdelijk de financiële zaken waarneemt? Zorg dan dat diegene op de hoogte is van de risico's van acquisitiefraude en weet welke afspraken er zijn gemaakt.