Weblog: het belang van ‘informele groepen'
30 september 2012

Weblog: het belang van ‘informele groepen'

Het Sociaal Cultureel Plabureau (SCP) brengt regelmatig publicaties uit die voor mijn werk bij De Publieke Zaak zeer interessant zijn. Het is echter een baan op zich deze allemaal te lezen dus vaak blijft het bij de samenvattingen of nog erger, de persberichten.

Stefan Panhuijsen werkt bij De Publieke Zaak aan projecten die vallen onder 'de publieke ruimte', het meeste tijd is hij kwijt aan De Nationale Dialoog.

De publicatie Informele groepen – Verkenningen van eigentijdse bronnen van sociale cohesie sprak me dermate aan dat ik heb besloten deze wel helemaal te lezen. Dit gegeven is op zich geen blog waard, maar tijdens het lezen deed ik mee aan de Unicef Loop Breukelen. Op het eerste gezicht een benefietloop zoals er elk jaar vele zijn, maar ook een mooie case study voor het functioneren van informele groepen.

De publicatie van het SCP onderzoekt het functioneren van informele groepen en het effect van deze groepen op de samenleving. Naar het functioneren van formele groepen in de civil society, denk aan sportverenigingen, is veel onderzoek gedaan. Het SCP is benieuwd hoe dit zit met informele groepen: hardloopgroepjes, leesclubs, maar ook online communities. Het SCP verstaat onder een informele groep: ‘een kleine groep mensen die regelmatig samenkomt om een bepaald doel te beijveren of een liefhebberij uit te oefenen'. Omdat het een eerste studie betreft onderzoekt het SCP met name het functioneren van deze groepen: hoe zijn ze ontstaan, wie zijn er actief, hoe vaak komen ze bij elkaar, waarom doen mensen mee etc etc. Ook wordt er gekeken of er bij deelnemers van informele groepen positieve leereffecten bestaan zoals bij het formele verenigingsleven.

Tijd voor de praktijk: op 15 april werd voor de vijfde keer de Unicef Loop Breukelen georganiseerd. De loop is een initiatief van een al bestaand hardloopgroepje (een informele groep!) en dus niet vanuit Unicef of de gemeente. De initiatiefnemers zijn nu tevens verantwoordelijk voor de organisatie. ‘Loopplezier en gezelligheid' staan voorop, maar de organisatie probeert ook ieder jaar een mooi bedrag voor Unicef binnen te halen. Deelname aan de loop kost tien euro, dit levert echter bij 600 deelnemers geen bedrag op waar én de organisatiekosten mee worden gedekt én Unicef blij mee wordt gemaakt. Het mooie is echter dat de organisatie vele bedrijven zo ver heeft gekregen om hun bijdrage in natura te leveren. De plaatselijke bank verzorgt het betaalsysteem, de supermarkt eten en drinken voor de deelnemers, de bloemist bloemen voor de winnaars, etc etc. Daarnaast waren er vele vrijwilligers actief en waren er ook nog eens vele bedrijven die direct een donatie aan Unicef deden. In totaal is er ruim 10.000 euro opgehaald. Ervan uitgaande dat Unicef dit geld goed besteedt mooi een spill over effect van een stel enthousiaste hardlopers!

Maar dit is niet het enige positieve effect. Zelf ben ik ter voorbereiding meer gaan hardlopen. Als je toch meedoet wil je ook een goede prestatie neerzetten. Dit trainen gaat na de loop gewoon door. Uiteraard spreek ik hier alleen voor mezelf, maar ik zal van de 600 deelnemers vast niet de enige zijn die meer is gaan hardlopen. Een mooi resultaat nu we steeds vaker berichten lezen dat we te weinig bewegen.

Dit voorbeeld toont aan dat informele groepen een positieve impact op de samenleving kunnen hebben. Uiteraard zijn hier kanttekeningen bij te plaatsen: wat kosten al die verzwikte enkels, staan er mensen klaar om de organisatie over te nemen? Juist daarom is het een goede zaak dat het SCP hier serieus onderzoek naar doet en blijft doen.