In de race voor een miljoen
1 oktober 2012

In de race voor een miljoen

"Wat een spanning! ‘Wij' zitten in de finale van het tv-programma ‘Restauratie'. De stichting die zich inzet voor het herstel van de vervallen korenmolen in de buurt kan een miljoen euro winnen! Het hele eiland praat er over en voelt zich betrokken. Met dat bedrag zou de molen gered zijn. Krijgen wij de meeste stemmen? In één uurtje moet het straks gebeuren. Bellen, sms-en, rooie vingers en oren zal ik ervan krijgen, met dank aan een van de vele sponsors.

Nog een half uur…

Eigenlijk heb ik een hekel aan die ‘Bel-en-Stem-dingen' op TV. Idols, Big Brother, het is zakkenvullerij van televisiemakers die handig inspelen op het oergevoel van mensen om bij de winnaar te willen horen. Bij ons in de buurt is het nu niet anders. Tot een paar maanden geleden maakte slechts een handvol mensen zich druk om die oude ruïne, nu lijkt het hele eiland ‘m terug te willen in originele staat. De trots van het eiland. Iedereen ruikt de winst en wil meejuichen.

Nog een kwartier…

Toch ben ik over dit ene ‘Bel-en-Stem'-programma een stuk positiever, ook al winnen wij niet. Ons stichtingsbestuur heeft namelijk allang gewonnen. Zij brachten een sneeuwballetje op gang door zich in te schrijven. En er kwam een lawine los die niet te stoppen leek. Lokale kranten, radio en TV over de vloer, gemeentehuizen in de hele regio als callcenter, voetbalteams in molenshirts en sponsoring, sponsoring, sponsoring.

Het ene na het andere creatieve sponsoridee is bedacht. Werknemers mogen op kosten van de zaak bellen, kantoren en winkels zijn open zodat op de vaste lijnen gebeld kan worden door vrijwilligers, bedrijven sponsorden advertenties in kranten en tochtjes met reclamevliegtuigjes, winkels stelden etalageruimte ter beschikking. Iedereen ‘sponsort' mee en laat zien dat ook zij achter de molen staan. Het zijn allemaal investerinkjes van niks die dankzij het geroezemoes en alle positieve publiciteit al lang en breed zijn terugverdiend.

Het 'wij-gevoel' in de buurt heeft een enorme boost gehad. Niet alleen op ons eiland maar op al die veertien plekken waar een stichting of vereniging meedoet aan 'Restauratie'. Met één kleine, creatieve ingeving hebben deze stichtingen en verenigingen de buurt wakker geschud en het te restaureren gebouw op de kaart gezet…

Het gaat beginnen!

Het uurtje is voorbij en … gewonnen! Het is gelukt, de molen is gered. 'Wij' kunnen direct aan de slag. Troost voor de dertien anderen: het werven van sponsors zal vanaf nu een stuk eenvoudiger zijn. Toch goed dat ze er zijn, die ‘Bel-en-Stem-dingen'…"