Nog beter besturen. Het vinden en binden van betrokken bestuurders
4 oktober 2012

Nog beter besturen. Het vinden en binden van betrokken bestuurders

In onze nieuwste pocket Nog beter besturen beschrijven Willem-Jan de Gast en David Wijnperle hoe u tot een goed functionerend bestuur komt . Zij geven u handvatten en tips waarmee u direct aan de slag kunt. Deze pocket is bedoeld voor alle bestuurders van verenigingen en stichtingen.

Bestuurder van een vereniging of stichting zijn is geen sinecure. De eisen en verwachtingen zijn hoog, zowel vanuit de buitenwereld als van de achterban. Als je het goed doet, wordt dat normaal gevonden. Zijn er problemen, dan wordt het bestuur daar altijd als eerste op aangekeken. In de tuinvereniging waar een van ons lid van is, heeft het bestuur laatst een klacht ontvangen van een lid dat vond dat het bestuur te weinig deed aan het bestrijden van onkruid bij zijn buurman…

De andere kant van het verhaal is dat we ook veel bestuurders tegenkomen die weliswaar van goede wil zijn en hart voor de zaak hebben, maar die er ook maar ingerold zijn. De vraag of je als bestuurslid wel de juiste competenties hebt, of je goed in het team past, of je relevante ervaringen en netwerken meebrengt, wordt helaas nog te weinig gesteld. Ook zijn er nogal wat bestuurders die vastgeplakt lijken te zitten aan hun stoel. Zo houden ze doorstroming en vernieuwing tegen. Het argument ‘als ik het niet doe, doet niemand het' blijkt in de praktijk vaak niet waar te zijn.

Wat we willen bereiken, is dat u als bestuurder modern en aantrekkelijk kunt besturen. Dat het leuk is en blijft, en dat u uw vereniging of stichting in deze woelige tijden met vaste hand leidt.

In de  pocket kijken de auteurs op drie manieren naar het bestuurswerk:

• Hoe komt u tot een goed bestuur?
• Hoe zorgt u dat het bestuur goed functioneert?
• Hoe geeft u vorm aan de relatie tussen bestuur en achterban?

Ze gaan daarbij praktisch te werk en reiken u zoveel mogelijk instrumenten,
documenten en aanpakken aan.

Bestellen
Voor € 8,50 (excl. btw) heeft u de pocket in huis. Bestellen »

Downloaden
Deze pocket is gratis te downloaden als pdf voor leden van V&S. Download pdf »

Over de auteurs
Willem-Jan de Gast en David Wijnperle werken als adviseur en trainer. Willem-Jan doet dat bij MOVISIE, het landelijk kennis-centrum en adviesbureau voor maatschappelijke ontwikkeling, David werkt bij Kuperus & Co, adviesbureau voor vereniging en achterbanorganisatie.
Beiden hebben jarenlange ervaring in het adviseren, coachen en trainen van bestuurders, beroepskrachten en vrijwilligers in verenigingen en stichtingen. Zij zijn expert op het terrein van vrijwilligers- en verenigingsmanagement en bestuursvaardigheden, onderwerpen waarover zij regelmatig publiceren.