Giften, schenkingen en donaties
9 oktober 2012

Giften, schenkingen en donaties

Waar gebeurd: een 97-jarige Feyenoordsupporter liet eind 2007 dertigduizend euro na aan haar favoriete voetbalclub. Zo'n schenking is een droom voor elke organisatie. Maar ook met kleine giften en schenkingen kunnen uw leden u fiscaalvriendelijk steunen.

De ANBI status
Het is voor particulieren fiscaal aantrekkelijk om te schenken aan een goed doel dat door de Belastingdienst is aangemerkt als ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Dat zijn kerkelijke, levensbeschouwelijke, charitatieve, culturele, wetenschappelijke of algemeen nut beogende instellingen.

Als u nog geen ANBI status hebt, kunt u er een aanvragen bij de Belastingdienst. De criteria zijn als volgt:

• Het doel en de feitelijke werkzaamheden van de instellingen moeten een algemeen belang dienen
  • De instelling mag geen winstoogmerk hebben
  • En geen particulier of individueel belang dienen
  • Bestuurders mogen geen beloning ontvangen, wel een onkostenvergoeding en een niet bovenmatig vacatiegeld.
  • De organisatie moet een actueel beleidsplan hebben

De Belastingdienst beoordeelt elk geval apart. Sportverenigingen, personeelsverenigingen en commerciële instellingen zijn in principe geen ANBI. Maar wellicht kunt u dan worden aangemerkt als Sociaal belang behartigende instelling (SBBI). Meer over SBBI.

Fiscale voordelen van een ANBI
Als
ANBI hoeft u geen successierecht of schenkingsrecht te betalen over erfenissen en schenkingen die u ontvangt in het algemeen belang van uw organisatie. Dit houdt in dat u bijvoorbeeld niet mag worden verplicht om het bedrag terug te storten aan de familie. Uw donateurs kunnen hun giften van de inkomsten- of vennootschapsbelasting aftrekken (uiteraard binnen de daarvoor geldende regels).

Het ervan van een legaat
Mensen kunnen bij het opstellen van hun testament bij de notaris uw organisatie aanwijzen als legataris. Na hun overlijden erft u dan een legaat. Dit is een bepaald goed of bepaalde som geld die wordt afgestaan aan de legataris. Er is in dit geval geen risico op het erven van de schulden van de overledene.

Attendeer uw leden
Zorg ervoor dat uw leden weten dat ze u kunnen steunen. Uw website is daarvoor het ideale medium. Hebt u een ANBI, vermeld dit dan duidelijk en geef heldere informatie. Laat bijvoorbeeld weten dat mensen ‘vriend van' uw organisatie kunnen worden, donateur kunnen worden, een item kunnen sponsoren, u als legataris kunnen aanwijzen of een eenmalige gift kunnen doen. Zorg voor een gebruiksvriendelijk invulformulier of een directe mogelijkheid tot online geld overmaken. U kunt inspiratie op doen bij de websites van grote organisaties. Veel verenigingen en stichtingen linken op hun website naar de website van Schenkservice waar handige tips voor particulieren te vinden zijn.