Het nut van een groepspagina op LinkedIn
27 september 2012

Het nut van een groepspagina op LinkedIn

Heeft uw vereniging of stichting al een groepspagina op LinkedIn? Groepen (Groups) zijn voor uw vereniging of stichting dé plek om aanwezig te zijn en een grotere achterban te bereiken. Hoe werkt een groep op LinkedIn en wat zijn de voordelen?

Als stichting of vereniging kan het heel handig zijn om een (potentiële) achterban als leden, relaties en donateurs online te ontmoeten. Met een groepspagina op LinkedIn kunt u op een simpele manier informatie delen, anderen helpen of advies vragen aan deelnemers in de groep.

De voordelen van een groep op LinkedIn:

• Door vragen te stellen op het discussieforum (Discussions) bent u in staat hulp te ontvangen van andere leden uit de groep, bijvoorbeeld medebestuurders, leden van uw vereniging of andere geïnteresseerden.
  • Wanneer u op een vraag antwoordt in Discussies (Discussions), kunt u de url of domeinnaam van uw website toevoegen. Dit geeft uw website meer zichtbaarheid en helpt uw rangorde in Google en andere zoekmachines te verbeteren.
  • Door vragen te beantwoorden op het Discussie (Discussions) forum wint u niet alleen aan zichtbaarheid, maar heeft u ook de gelegenheid om uw expertise te tonen. Als u vragen juist beantwoordt en er geen verkooppraatje van maakt, laat u zien dat u deskundig bent. Dat straalt af op u als bestuurder of op uw vereniging of stichting.
  • Door artikelen te delen, verhoogt u ook uw zichtbaarheid. Het is prima om links te delen naar uw eigen website of blog, of een artikel dat u in de kijker zet, zo lang het andere mensen maar inzichten geeft en hen op de één of andere manier helpt.
  • U kunt in een groep ook de profielen van de andere leden zien. Dit geeft u direct toegang tot mensen die niet in uw eerste, tweede of derdegraads netwerk zitten. U kunt leden in een groep rechtstreeks benaderen.
  • Organiseert u ook bijeenkomsten? U kunt vragen wie er naartoe gaan, afspraken maken om daar andere leden te ontmoeten of vragen naar de ervaringen van andere leden en welke verwachtingen u mag hebben.

Een groepspagina aanmaken:
U kunt zelf een groep maken voor uw vereniging of stichting. Er zijn drie soorten groepen, waarbij de keuze afhangt van de manier waarop u mensen uitnodigt (Mag iedereen zich aansluiten of houdt u er controle op?) en de mate waarin resultaten zichtbaar zijn in zoekmachines (Is dat wel of niet handig voor uw stichting of uw leden?). Dit zijn de soorten groepen:

• Privé Groepen (Private Groups): Als groepseigenaar (u) of één van de groep managers moet u een aanvraag om lid te worden handmatig goedkeuren. Alles dat in de groep gepost wordt, kan niet via zoekmachines gevonden worden (u zult een hangslot opmerken naast de naam van de groep).
  • Groepen uitsluitend voor leden (Member-only Groups): Iedereen die bij de groep wil komen, wordt automatisch geaccepteerd. Al wat in de groep gepost wordt, kan niet via zoekmachines gevonden worden (u ziet een hangslot naast de naam van de groep).
  • Open Groepen (Open Groups): Iedereen die bij de groep wil komen, wordt automatisch geaccepteerd. Alles dat in de groep wordt gepost, kan wel via zoekmachines worden gevonden.

Ga op uw LinkedIn pagina naar het kopje ‘Groepen' (Groups), selecteer ‘Groep maken'(create a Group) en volg de stappen.

Voorbeeld nodig?
Kijk voor voorbeelden eens hoe andere verenigingen en stichtingen dit doen. Gebruik hiervoor een van deze vier functies om groepen te vinden: ‘Groepenlijst' (Groups Directory), ‘Groepen die u misschien interesseren' (Groups You May Like), ‘Vergelijkbare groepen' (Similar Groups) of kijk in iemands profiel naar welke groepen hij of zij volgt.

De bovenstaande tips zijn afkomstig uit de pocket: LinkedIN - Zo haalt u er écht alles uit. Meer weten over het optimaal gebruiken van LinkedIn? Bestel de pocket »