Doe uw voordeel met werknemersvrijwilligerswerk
27 september 2012

Doe uw voordeel met werknemersvrijwilligerswerk

Steeds meer bedrijven ontdekken werknemersvrijwilligerswerk als alternatief bedrijfsuitje. In plaats van te gaan steengrillen of paintballen, zet het personeel zich een dag of langer belangeloos in als vrijwilliger. Iets voor uw organisatie?

Werknemersvrijwilligerswerk
Een adviesbureau uit Utrecht trok met driehonderd werknemers de achterstandsbuurt Kanaleneiland in om scholen en buurthuizen op te knappen en trainingen te geven aan jongeren. Klussen op een kinderboerderij. een dagje uit met ouderen of gehandicapten, er zijn talloze voorbeelden van vrijwilligerswerk in de tijd van de baas. Bedrijven doen graag mee aan deze trend. Sommigen zetten een actief vrijwilligersbeleid op (‘corporate volunteering') en bieden daarbij bemiddeling en begeleiding. Anderen zetten zich bijvoorbeeld incidenteel een middag in voor een goed doel, hebben een jaarlijkse projectweek of gaan een langdurig samenwerkingsverband aan met een maatschappelijke organisatie.

Organisaties en initiatieven
Om in het vizier van bedrijven te komen, kunt u zich het beste aanmelden bij bemiddelaars. Er zijn veel landelijke en lokale organisaties die zich bezighouden met vrijwilligerswerk door werknemers:
De Beursvloer Een evenement waarbij vrijwilligersorganisaties, maatschappelijke organisaties, bedrijven, lokale overheden, serviceclubs en scholen elkaar ontmoeten. Maatschappelijke vraag en aanbod van mensen, middelen en munten worden op de beursvloer bij elkaar gebracht. Het streven van Fortis Foundation Nederland en KPMG is om jaarlijks minimaal tien lokale beursvloeren te laten plaatsvinden. Om dit mogelijk te maken hebben zij een toolkit Beursvloer samengesteld. Deze is te vinden op de website www.beursvloer.com.
RobinGood Deze organisatie helpt organisaties aan vrijwilligers en werkgevers met het inzetten van hun maatschappelijke betrokkenheid. www.robingood.nl
Vrijwilligersdatabase Vrijwilligerswerk is er in overvloed. Handen om het uit te voeren steeds minder. De website vrijwilligersdatabase WorkMate matcht goede doelen die extra handjes nodig hebben met werknemers die hun handen uit de mouwen willen steken.
Samen voor Betrokken Ondernemen Een netwerk voor Maatschappelijk Betrokken Organisaties in gemeenten. Verbindt bedrijven, maatschappelijke organisaties en gemeenten in concrete projecten met maatschappelijke betekenis.
www.samenvoorbetrokkenondernemen.nl
Vrijwilligerswerk Deze landelijke website brengt vraag en aanbod bij elkaar. www.vrijwilligerswerk.nl

Heldere voorwaarden
Wilt u actief aan de slag met bedrijven in uw organisatie? Maak dan heldere afspraken. Hieronder een aantal voorwaarden die u kunnen helpen om van werknemersvrijwilligerswerk een succes te maken:

• Leg de lat niet te hoog. Veel vrijwilligers zullen fanatiek zijn, maar er zijn er ook bij die vooral meedoen omdat het nou eenmaal 'moet' van de baas.
  • Houd het werk leuk. Als mensen enthousiast zijn, komen ze misschien nog wel een keer terug. Wie een buurthuis opknapt, heeft een nuttig gevoel over het resultaat. Wie een dag tuintjes heeft geschoffeld, weet dat er een week later weer onkruid woekert.
  • Bied, als het mogelijk is, activiteiten aan waarmee de werknemers zich kunnen identificeren. Maak daarbij gebruik van hun expertise.