Uitbesteden van vrijwilligerswerk
27 september 2012

Uitbesteden van vrijwilligerswerk

Een oplossing voor een vrijwilligerstekort kan zijn dat de vereniging of stichting taken niet langer door vrijwilligers laat doen. Betaalde krachten nemen het over, of een groepje ‘supervrijwilligers' krijgt een vrijwilligersvergoeding om de werkzaamheden uit te voeren.

Met name bij sportclubs is merkbaar dat bijvoorbeeld het draaien van bardiensten of het verzorgen van de velden lastiger is uit te voeren met vrijwilligers. Veel leden voelen zich eerder klant van de tennisbaan dan lid van de tennisvereniging en hebben geen zin in ‘gedoe'. Leden kan dan de mogelijkheid geboden worden om tegen een meerprijs bovenop de contributie het vrijwilligerswerk af te kopen.

Het opdelen van functies in kleinere taken kan nieuwe mogelijkheden bieden

. Dit geldt ook voor uitbesteden. Neem de rol van penningmeester: de taken die horen bij het op orde houden van de boekhouding zijn uit te besteden aan een betaalde financiële dienstverlener, terwijl de taken die te maken hebben met financieel beleid door de vrijwillige penningmeester worden gedaan.

Voor- en nadelen
Uitbesteden heeft voor- en nadelen. Zo is het makkelijker om de continuïteit te
waarborgen en vrijwilligers hoeven alleen ingezet te worden voor taken die ze echt de moeite waard vinden. Dat zijn duidelijke voordelen. Nadeel is dat het duurder is dan vrijwilligerswerk. Dit zal moeten worden opgebracht, bijvoorbeeld door een hogere contributieprijs of deelnemersbijdrage. En uitbesteden kan worden ervaren als ‘het begin van het einde' voor (de cultuur van) de organisatie. Veel mensen vinden dat het niet hoort bij een vrijwilligersorganisatie om taken betaald te laten uitvoeren.

Wat uitbesteden?
Als u gaat uitbesteden is het belangrijk om dit zorgvuldig te doen. Denk goed na wat u uitbesteedt en wat ‘echt vrijwilligerswerk' moet blijven. Als de organisatie een vrijwilligersorganisatie wil zijn, moet je bijvoorbeeld geen betaald promotieteam op de jaarmarkt zetten. Cruciale functies en taken met uitstraling naar binnen en buiten moeten dan door vrijwilligers gedaan worden. Maar het schoonhouden van de accommodatie of het rondbrengen van het ledenblad kan bijvoorbeeld wel uitbesteed worden.

VrijwilligersDit artikel is afkomstig uit de pocket Vrijwilligers, vinden en binden van betrokken medewerkers. De gezamenlijke uitgave van V&S en MOVISIE beschrijft praktisch hoe u onbetaalde medewerkers kunt vinden en binden. Wij geven u handvatten en tips waarmee u direct aan de slag kunt.
Meer informatie en bestellen »