28 november 2013

"Samen méér worden met ideëel ondernemen"

Stichting Kunstrijk speelt onder andere voorstellingen op historische- en erfgoedlocaties. Maar om dat te blijven doen, is er geld nodig. Daarom is het bestuur bezig met wat ze zelf ‘ideëel ondernemen' noemen. Hoe pakken ze dit aan?

Stichting: Stichting Kunstrijk (kunstrijk.nl) is een stichting die een platform biedt aan theater, muziek, dans, toneel en beeldende kunst. De stichting opereert vanuit een kunstverzamelgebouw in Zeist. Kunstrijk is in de regio Utrecht vooral te zien met historisch muziektheater.

Nelleke Nieuwboer (links op de foto) en Laura Hölzenspies (rechts op de foto) hebben de artistieke en zakelijke leiding bij Kunstrijk. Nieuwboer is zzp'er met kunst en cultuur in haar werkportefeuille. Hölzenspies verhuurt zich met haar bedrijf Toucher Muziek als musicus. Ook houdt ze zich, in de muzieksector, bezig met activiteiten op het gebied van communicatie en organisatie.

Nelleke Nieuwboer: "Kunstrijk is tien jaar geleden opgezet en er is sindsdien veel veranderd. Van een musicalvereniging zijn we gegroeid naar een kunstplatform. Sinds een aantal jaar richten we ons vooral op historische projecten en verbinden het heden met het verleden. We maken nieuwe verhalen met oude elementen en actuele thema's. We geven veel voorstellingen op historische en erfgoedlocaties. Het past bij ons en we hebben de mensen in huis die het kunnen, daarom kunnen we bloeien. Maar om dat te blijven doen, hebben we ook geld nodig. Met het bestuur en de directie noemen we ons werk ‘ideëel ondernemen'. Voldoende geld hebben om je idealen te realiseren én er de tijd in kunnen stoppen die het vraagt, daar draait het om. Kunstrijk doet veel projecten, van groot tot klein. Zo zijn we nu bezig met een muziektheaterproject in november over Christiaan Huygens, uitvinder van de toverlantaarn. We werken aan een digitaal erfgoedboek en er loopt een filmproject dat begin 2014 uitkomt, gefinancierd met crowdfunding. We geven ook kleine optredens. Je kunt bij ideëel ondernemen niet op één paard wedden en je moet korte- en langetermijnproducten hebben en ontwikkelen.
We werken veel samen en ruilen ook diensten. Bijvoorbeeld de drukker die in ruil voor een vermelding op de aftiteling van de film de affiches drukt. We zitten midden in een professionaliseringsslag en zouden graag met een investeerder een volgende stap zetten. Inmiddels zijn we gewend aan offertes, intentieverklaringen en zakelijke contracten. Alles moet steeds beter, er worden hogere eisen gesteld en snellere acties gevraagd. Dat kun je niet meer allemaal vrijwillig doen. Net als bij ondernemen ben je soms heel lang bezig met netwerken en contacten opbouwen voor het resultaat oplevert. Maar je bent met elkaar, dat maakt het mooi. Je doet het samen."
Laura Hölzenspies: "De algemene tendens in kunst en cultuur is dat de subsidiepotjes minder worden, je moet op zoek naar nieuwe manieren om inkomsten te krijgen. We hebben daardoor ook te maken met concurrentie. Het artistieke denken is heel anders dan het zakelijk denken, dat is een uitdaging. We verkopen geen vaststaande dienst, maar een proces. Performen is ons ding, we moeten zoveel mogelijk zichtbaar zijn, daarom doen we ook de kleine dingen ernaast. Je wilt heel graag zoveel verdienen dat je verder kunt naar een nieuwe productie en nieuwe samenwerking. ‘Samen meer worden', dat is het motto van ons kluppie."

Désirée Rozie, vast castlid voor kleine optredens en Communicatie en PR (links op de foto): "Het begint met passie en energie voor cultuur. Je merkt dat ieders hart er ligt en je geeft je creativiteit weg als acteur of kunstenaar. Samen maak je van niets iets, we verkopen geen vastomlijnd product, maar gaan aan de slag met de eigen inspiratie of met de wensen van de klant. Er gaan vaak heel wat gesprekken en mails aan vooraf, voordat het zakelijk helemaal rond is."

Ron Slot, vast castlid voor kleine optredens en algemeen bestuurslid (midden): "Ik ben al sinds het begin als speler en verteller verbonden aan Kunstrijk en zit sinds drie jaar ook in het bestuur. De passie en de drive zitten voor mij in het optreden. En door de optredens zien mensen wat we doen en dat levert weer opdrachten of samenwerking op. Bijvoorbeeld een stel dat vijfentwintig jaar getrouwd is en ons wil inhuren voor een privé-voorstelling."

Désirée van den Berg, voorzitter (rechts): "Ik ben sinds een jaar voorzitter van Kunstrijk. We hebben allemaal een ondernemersachtergrond, ikzelf in de marketing en dat komt goed van pas. Het is een mix van hart en ratio. We barteren steeds meer in deze huidige tijd. Investeerders krijgen bijvoorbeeld een workshop, lezing of optreden terug voor hun geld. Een win-winsituatie."