TIP: originele manieren om geld op te halen
27 september 2012

TIP: originele manieren om geld op te halen

Extra inkomsten zijn altijd welkom, maar hoe haalt u mensen over om juist aan uw vereniging of stichting geld te geven? Simpel: door anders dan anderen te zijn. Organiseer eens iets leuks en aparts.

Een brainstorm met een handjevol enthousiaste clubleden levert ongetwijfeld creatieve ideeën op. Of laat u inspireren door ondernemers en andere verenigingen die u voor gingen.

Sponsoring
Supermarkt Plus Pansier in Renkum houdt jaarlijks een sponsoractie voor plaatselijke verenigingen. In een bepaalde periode krijg iedere deelnemende vereniging een spaarpot bij de supermarkt. Alle spaarpotten staan in een speciaal rek. Klanten krijgen bij elke besteding van tien euro een muntje dat 10 cent waard is en doen dit in een spaarpot naar keuze. In de zestien actieweken kan dit bedrag aardig oplopen. Op een scorebord in de winkel wordt de stand bijgehouden.
Een ouderwetse sponsorloop doet het ook altijd goed, maar liefst wel met een origineel tintje. Met een opvallende naam en een bekende Nederlander bijvoorbeeld. In maart, rond het begin van het hooikoortsseizoen, werd in Soest de Nationale Neusloop gehouden. Onder leiding van ex-judoka Jessica Gal werkten honderd medici zich in het zweet. Elke arts die de eindstreep haalde, haalde honderd euro op voor de Vereniging van Allergie Patiënten en het Nederlands Anafylaxis Netwerk.

Een verkiezing
Een verkiezing is altijd leuk voor de leden en staat garant voor een gezellige avond. De Vereniging van Vasteplantenkwekers kiest bijvoorbeeld jaarlijks haar Vasteplantenman en Vasteplantenvrouw. Misschien kunt u uw topscorers of meest actieve leden in het zonnetje zetten? Bedenk iets leuks en hef toegang op de feestelijke avond.

Verkoop aan de deur
Ook uw leden gaan ongetwijfeld wel eens met oliebollen, paaseieren, stroopwafels of snert langs de deur. Verkoop eens iets anders, een echt 'hebbeding'. De dames van de Brabantse voetbalclub VV Hulsel poseerden bijvoorbeeld ‘smaakvol bloot' voor een clubkalender. Een idee dat overwaaide uit Engeland en inmiddels al door meerdere clubs succesvol is gekopieerd.

Een veiling of bingo
Een veiling of bingo wordt echt een succes als u felbegeerde items weet te bemachtigen. Gesigneerde spullen van bekende sporters bijvoorbeeld. Maar ook ‘belevingen' zoals een middagje het zwembad helemaal voor jou en je vrienden alleen op de zwemclub, of een date met een van de spelers uit het voetbalelftal, zijn aantrekkelijke prijzen. Informeer ook bij leden met een groot netwerk. Zij kunnen ongetwijfeld ook gewilde belevingen inbrengen.

Een clinic
Speciaal voor voetbalvereniging Rales uit Schimmen gaf een toptrainer een speciale clinic. De vereniging verkocht hiervoor kaarten á € 5 per stuk. Met tweehonderd deelnemers leverde dit € 1000 op voor nieuwe materialen. Extra leuk was de gratis publiciteit die dit de club opleverde in de lokale media. Kijk eens rond en benader een sporter, spreker, deskundige of Bekende Nederlander. Als iemand hart voor uw vereniging of stichting heeft, kost het u wellicht alleen een flesje wijn en een reiskostenvergoeding.

Een deal
Als leden van bepaalde verenigingen uit eten gaat bij restaurantketen Gonzales wordt automatisch tien procent van de rekening in de clubkas gestort. Gonzales sluit hiervoor sponsorcontracten af met verenigingen.
U kunt natuurlijk ook zelf soortgelijke afspraken maken met restaurants en ondernemers in uw regio. Veel supermarkten hebben speciale spaarprogramma's voor verenigingen. Wellicht is er een kledingwinkel die restanten wil schenken voor de bingo of een lunchroom die de lunch wel wil sponsoren. Korfbalvereniging Boren in Hengelo kreeg bijvoorbeeld van chocoladefabriek Peranto een paar duizend chocolade eieren voor hun Paasei actie.