5 tips om de contributie sneller binnen te krijgen
19 september 2013

5 tips om de contributie sneller binnen te krijgen

Het innen van contributie levert elk seizoen weer een hoop werk op. Sommige leden vergeten te betalen of weten niet wanneer de betaling binnen moet zijn. Zaak is om het betalen van de contributie zo makkelijk mogelijk te maken. Vijf tips om de contributie sneller binnen te krijgen.
  1. Online betalen

Laat uw leden hun contributie via de website overmaken. Ze schrijven zich online in of verlengen hun lidmaatschap en kunnen daarbij direct afrekenen. Een van de meest gebruikte en makkelijke vormen is iDEAL. U kunt uw leden ook een e-mail sturen met daarin een iDEAL-koppeling. Door de koppeling aan te klikken, kan meteen een bedrag worden overgemaakt. Lees meer over online betalingen ontvangen >>
  2. Korting

Om op tijd betalen te stimuleren, kunt u bijvoorbeeld een korting geven van 5% op het totaalbedrag van de factuur. Als er binnen 14 dagen betaald wordt mag deze korting rechtstreeks worden afgetrokken van het factuurbedrag. Vermeld dit bedrag desnoods apart op de factuur. Bij online betalingen geeft u uw leden een kortingscode.
  3. Reageren

Heeft een lid de contributie nog niet betaald, geef dan de mogelijkheid om te reageren. Iemand kan simpelweg vergeten zijn te betalen, maar er kunnen ook persoonlijke problemen spelen. Geef in de betalingsherinnering aan dat er contact kan worden opgenomen en vraag naar de reden van niet-betalen.
  4. Betalingsregeling

Spreek een betalingsregeling af om het bedrag in termijnen te betalen. Vaak is het geen onwil om te betalen, maar onmacht. Als het bedrag over een bepaalde periode in delen betaald kan worden is dit voor de meesten makkelijker te realiseren. En voor uw vereniging is de kans groter dat u het geld uiteindelijk krijgt.
  5. Direct aanspreken

U kunt leden (of ouders) ook aanspreken wanneer u ze op de vereniging ziet over het feit dat u nog geen contributie heeft ontvangen. Zet ze niet teveel voor het blok, maar geef aan dat u ze graag als lid wilt behouden. Geef de mogelijkheid om direct te betalen, bijvoorbeeld contant, mobiel of per betaalautomaat. De drempel om te betalen wordt dan een stuk lager.
Let op!
Het betalen van contributie moet in de statuten worden opgenomen. Is dit niet het geval, dan kunt u de leden ook geen verplichting tot het betalen ervan opleggen. Het niet betalen van contributie kan dan ook niet leiden tot de beëindiging van het lidmaatschap.