Werven: Het bepalen van doelgroepen
27 september 2012

Werven: Het bepalen van doelgroepen

Per wervingsactie is het belangrijk om de doelgroep vast te stellen, de doelgroep is namelijk bepalend voor uw boodschap.
Doelgroep bepalen
Uw doelgroep is eigenlijk het antwoord op de vraag: welke nieuwe leden of donateurs willen wij aantrekken?
  • Jonge leden?
  • Leden van middelbare leeftijd?
  • Gepensioneerde leden?
  • Mannen?
  • Vrouwen?
  • Alle mensen in de stad of het dorp?
  • Kapitaalkrachtigen?
  • Leden die twee jaar geleden hun lidmaatschap opzegden en die u graag weer wilt verwelkomen?
  • Leden of donateurs van collega verenigingen of -stichtingen?
  • Etc etc
Wilt u een rake boodschap in het hart van de doelgroep brengen, dan zult u moeten weten wie u wilt gaan werven. Pubers spreekt u immers anders aan dan gepensioneerden en oud-leden of –donateurs anders dan nieuwe. Algemeen geldt: hoe meer de boodschap is gepersonaliseerd, hoe beter het resultaat.
 
Keuzes
U zult dus keuzes moeten maken, bijvoorbeeld op basis van eerdere werfacties. Inzicht in de resultaten van vorige acties kunnen u wijsheid brengen:
  • Welke combinatie van actie en doelgroep scoorden toen het best?
  • Is die doelgroep nu nog steeds interessant?
  • Kunt u die actie vertalen naar een nieuwe doelgroep?
Tegelijkertijd beperken keuzes u. Als u een op maat gemaakte folder naar pubers wilt sturen, zult u adressen moeten hebben. En voor een huis-aan-huis-folder is dat natuurlijk weer niet nodig. Meer over aanbod en middelen.
1
0

Deze website maakt gebruik van cookies. Door het gebruik van deze website geef je toestemming voor het gebruiken van cookies.

/privacy-statement
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming