4 ervaren bestuurders aan het woord - deel 2
26 september 2013

4 ervaren bestuurders aan het woord - deel 2

Deze vier doorgewinterde bestuurders delen hun verhaal en hun beste tips met u in de rubriek Bestuurder in Beeld. Wat zijn zijn of haar beweegredenen, wat doet hun vereniging of stichting en voor welke uitdagingen staan zij?
  1. Bestuurder in beeld: Nel Peerdeman
    Na gezien te hebben hoe slecht het gesteld was met de tandheelkundige hulp in Kenia richtte Nel Peerdeman Stichting Tandheelkunde Kenia mede op en is actief als secretaris. ‘'Je moet een toekomstvisie hebben voor je stichting of vereniging. Wat wil je gaan doen en bereiken, wat heeft prioriteit? We hebben namelijk al zo weinig tijd. Maak een tijdsplanning en spreek elkaar er op aan om die te halen.

2. Bestuurder in beeld: Jan Niesten
    Jan Niesten is voorzitter van het dagelijks bestuur van Speeltuinwerk Limburg, kortweg SpeL. "De regelgeving is op het gebied van veiligheid steeds strikter geworden. En doordat er veel gebouwd wordt staat de ruimte voor speeltuinen onder druk. Terwijl speeltuinen kunnen uitgroeien tot plaatsen waar mensen contact met elkaar krijgen. Dat kan spanningen in een wijk weghalen en integratie bevorderen. Daar heeft iedereen wat aan."

3. Bestuurder in beeld: Hetty Beugelink
    Hetty Beugelink, voorzitter van Theatervereniging JTL besteedt maar liefst veertig tot zestig uur per week aan haar vereniging. "Het is in al die tijd een beetje uit de hand gelopen… Ze zeggen dat ik nog net niet mijn bed hier heb staan, haha." Hoe komt de vereniging aan mensen en middelen en hoe gaat ze om met onbegrip en desinteresse van ouders?

4. Bestuurder in beeld: Danielle de Jonge
    Danielle de Jonge is inmiddels niet meer actief in deze functie als bestuurder, maar wat ze destijds geleerd heeft van het begeleiden van nieuwbouw voor een dierenasiel, dat blijft. Hoe verzamel je geld voor een nieuwbouwproject, hoe krijg je meerdere betrokken partijen op één lijn en zorg je voor bekende ambassadeurs?