Laat zien wat uw vereniging of stichting doet
29 september 2012

Laat zien wat uw vereniging of stichting doet

Niemand gaat zich inzetten voor een organisatie die niet duidelijk kan maken wat zij voor elkaar wil krijgen en hoe ze dat wil doen. Uw missie en ambities én de manier waarop u die uitdraagt, bepalen of en hoe mensen zich aan uw organisatie willen verbinden.

Om te kunnen laten zien wat u doet, zet u vijf stappen:

1. Bepaal uw visie en missie.
    Wat is uw droom en wat gaat u eraan doen om die te verwezenlijken? Belangrijk is om dit met zoveel mogelijk betrokkenen te doen. Een gedeelde droom is krachtiger.
  2. Bedenk wat u onderscheidend maakt ten opzichte van andere organisaties.
    Welke nieuwe of andere manieren van werken zet u in, hoe organiseert u de boel, wie zijn er al betrokken? Moderne vrijwilligers kunnen kiezen uit honderden interessante organisaties – waarom zouden ze voor die van u kiezen?
  3. Onderzoek wat uw imago is.
    Hoe kijkt de buitenwereld tegen u aan en klopt dat met uw eigen beelden van uw organisatie?
  4. Geloof in uw organisatie en straal dit uit.
    Als het goed is, is dit een open deur. Maar toch: we komen best vaak vertegenwoordigers van organisaties tegen die niet direct uitstralen dat hun organisatie de mooiste, leukste en beste ter wereld is. Anders gezegd: denk goed na wie u als ambassadeurs van de organisatie inzet. Wie heeft het eerste contact met mogelijke vrijwilligers?
  5. Verkoop uw organisatie.
    Het verhaal over uw organisatie moet op orde zijn. De essentie moet u in twee minuten kunnen vertellen. En zoals elke goede verkoper verplaatst u zich in de klant: wat heeft die nodig?

In de toolkit vindt u een aantal hulpmiddelen om u op weg te helpen:

VrijwilligersDit artikel is afkomstig uit de pocket Vrijwilligers, vinden en binden van betrokken medewerkers. De gezamenlijke uitgave van V&S en MOVISIE beschrijft praktisch hoe u onbetaalde medewerkers kunt vinden en binden. Wij geven u handvatten en tips waarmee u direct aan de slag kunt.
Meer informatie en bestellen »