TIP: informeer nieuwe leden
1 oktober 2012

TIP: informeer nieuwe leden

Nieuwe leden hebben behoefte aan informatie. Hoewel voor u als bestuurder informatie over uw vereniging gesneden koek is, hebben nieuwe leden veel vragen. Heeft u alles wat ze moeten weten over uw vereniging op papier staan?

Nieuwe leden hebben behoefte aan informatie. Heeft u alles kant-en-klaar op papier staan om op de website te plaatsen? Op die manier zijn leden in één keer geïnformeerd. En potentiële leden weten waar ze aan toe zijn voordat ze lid gaan worden. Het lijkt misschien veel werk, maar de meeste informatie is als het goed is al voorhanden en hoeft alleen te worden gebundeld. Als het eenmaal op papier staat, hoeft u alleen eventuele aanpassingen door te voeren en niet elk jaar weer opnieuw alles te verzamelen.

Welke informatie is van belang voor nieuwe leden?

• Hoe kan iemand lid worden (aanmelden via de website/inschrijfformulier)
  • Welke eisen zijn er om lid te worden (geen/ervaring in bepaalde sport/woonachtig in)
  • Tot welke activiteiten krijgen leden (gratis) toegang (trainingen/wedstrijden/optredens)
  • Contributiebetaling (bedrag/in één keer/ termijnen/wanneer betalen)
  • Algemene ledenvergadering (aanwezigheid verplicht of niet/wanneer en waar)
  • Contactgegevens (contactpersoon voor leden/bestuursleden/commissies)
  • Zijn er introductiedagen of proeflessen (kosten/gratis)
  • Hoe zit het met vrijwilligerswerk (als lid verplichte bardiensten of niet/waar aanmelden)

Houd bij het samenstellen van de informatie in uw achterhoofd dat u alles weet van de vereniging en een nieuw lid helemaal niets.

Hoe biedt u het aan?
Plaats de informatie op de website van uw vereniging (eventueel in de vorm van een ‘boekje' in pdf om te downloaden en uit te printen). Kies voor een prominente plek en geef het een duidelijke naam als 'ledeninfo' zodat leden er niet naar hoeven zoeken. Link ook naar deze informatie in uw nieuwsbrief, een welkomstmail naar nieuwe leden en uw social media kanalen.
U kunt de informatie ook nog afdrukken, zodat u een informatieboekje heeft om uit te reiken. In verband met de kosten is dit alleen aan te raden als uw leden daar nadrukkelijk de voorkeur aan geven.

Voorbeelden
Hoe bieden andere verenigingen informatie voor nieuwe leden aan? Bekijk deze voorbeelden: