Van lid naar vrijwilliger
1 oktober 2012

Van lid naar vrijwilliger

Sommige organisaties zijn meesters in het verleiden van hun (jonge) leden tot een actief vrijwilligersschap. Zoals Greenpeace en het Wereld Natuur Fonds. Heeft dat te maken met hun grote naamsbekendheid of passen ze juist slimme technieken toe? Kunnen de landelijke patiëntenvereniging en de lokale speeltuinvereniging ook hun voordeel doen met die aanpak?

 

Greenpeace weet hoe ze leden tot actie kan aanzetten. Eerst laten ze aangrijpende filmpjes zien die verontwaardiging en medeleven oproepen. Dan geven ze via de website de aansporing: ‘Word Ocean Defender en help de vissen beschermen'. Wie donateur wordt, verdient meteen een titel ‘defender': Verdediger van de oceanen. Niet alleen kinderen vinden zo'n titel stoer. Door deze strategie is ook voor volwassenen de stap van consumerend lid naar actief deelnemer niet groot. Die stap nemen ze al door een poster op het raam te plakken of een petitie naar familie en bekenden door te sturen. Greenpeace geeft haar leden een gevoel van verantwoordelijkheid.
 
Leuke slogan
Het Wereld Natuur Fonds verpakt zijn vrijwilligerswerk ook in aansprekende ‘activiteiten'. Voor oud en zeer jong. Een achtjarig meisje kan bijvoorbeeld al Ranger worden. Ze ontvangt dan een clubblad en treedt tijdens een verjaardag of familiefeestje op als fondsenwerver. Voor alle moeite en inzet krijgt ze een mooi certificaat. Het meisje voelt zich gewaardeerd, is een apetrotse Ranger en het WNF vaart er wel bij. Natuurlijk hebben clubs als het WNF en Greenpeace een indrukwekkende uitstraling en een groot budget. Maar de plaatselijke voetbalclub die hard op zoek is naar vrijwilligers kan die vraag ook in het jasje van een leuke slogan steken. ‘Wie scout onze nieuwe spits?' wekt meer enthousiasme dan ‘Leiders gezocht'.

Verleiden
Er zijn veel manieren om jonge leden te verleiden tot vrijwilligerswerk. Het aanbieden van een eigen podium, het geven van eigen ruimte en verantwoordelijkheid werkt goed, een aantrekkelijke omschrijving van de activiteiten ook. Dat is belangrijk: laat zien wat je als organisatie in de aanbieding hebt. Daarvoor kan van alles ingezet worden: van posters tot een prijsvraag. Eigenlijk is het ‘scoren' van vrijwilligers net marketing: interesseer (prikkel) en licht mensen eerst voor op een leuke manier, zodat ze al bijna op de stoep staan. Het binnenhalen en medeplichtig maken is een volgende stap. Dat kan door mensen met hun eigen wensen aan de slag te laten gaan.

Betrokkenheid
Zo laat de Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland patiënten zelf lotgenotenbijeenkomsten organiseren. Als de mensen bellen met een vraag over een onderwerp, polst degene die de telefoon beantwoordt of de beller alleen een antwoord wil ontvangen. Soms blijkt bij doorvragen dat achter een telefoontje een grotere behoefte schuilgaat. Zo gebeurt het dat patiënten op zoek naar lotgenotencontact zelf (eenmalig) de organisatie van een ontmoetingsavond op zich nemen. De vereniging staat de persoon dan met raad en daad bij en helpt met het benaderen van artsen en patiënten die ook geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Daarnaast worden de benodigde middelen geleverd, zoals folders en brochures, en neemt de vereniging eventuele zaalhuur op zich. Zo gaat het lid vrijwillig en actief aan de slag met de eigen vraag en organiseert voor de vereniging een lotgenotenbijeenkomst. Een goed voorbeeld van binnenhalen van vrijwilligers en ze medeplichtig maken.

Verslag uitbrengen
Het is wel belangrijk de resultaten en wapenfeiten van de organisatie duidelijk naar buiten te brengen, zodat vrijwilligers kunnen zien dat hun inbreng ertoe doet. Greenpeace brengt ook regelmatig verslag uit over haar acties. De patiëntenvereniging meldt in haar ledenblad over de bijeenkomst en het succes daarvan. Die waardering zorgt voor de motivatie om actief vrijwilliger te blijven.

Inventief
Bij de voetbalclub SV Houten hebben drie vaders van voetballende jongens een competitie opgezet voor de kinderen van vier tot acht jaar: de Blauwe Mini's. Eerst waren er tien kinderen, nu zijn er al tachtig mini's. Om die allemaal goed te kunnen begeleiden, riepen de vaders de hulp in van jongens die bij de hogere elftallen spelen. Niet door een papiertje op te hangen, maar door ze persoonlijk uit te nodigen een functie te vervullen. De jongens krijgen carte blanche en voelen zich gewaardeerd. Ze vinden het ontzettend leuk om zelf zo'n miniteam te coachen. Het loopt inmiddels als een trein en het bestuur heeft er geen omkijken naar.

Medeplichtig
De kunst van het verleiden stoelt vooral op vindingrijkheid en creativiteit. Leden verantwoordelijkheid geven, aan de slag laten gaan met hun eigen wensen en het aanbod gunstig presenteren zijn belangrijk om mensen te betrekken bij de organisatie. Betrokkenheid stimuleren en ze daarmee medeplichtig maken is de manier om van ‘gewoon' leden actieve vrijwilligers te maken.

1
0

Deze website maakt gebruik van cookies. Door het gebruik van deze website geef je toestemming voor het gebruiken van cookies.

/privacy-statement
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming