Checklist: Een representatieve standbemanning
27 september 2012

Checklist: Een representatieve standbemanning

Staat u op een beurs, jaarmarkt of ander evenement met uw organisatie? De standbemanning bepaald voor een groot deel het succes van uw deelname. De mensen die er staan vertegenwoordigen immers uw organisatie. Gebruik deze checklist voor een representatieve standbemanning.
Uiterlijk
Zorg dat u er verzorgd uitziet (kleding, haren, schoeisel, handen).
Streef naar identieke kleding om de herkenbaarheid te vergroten.
Draag een badge met uw naam en functie.
Vaardigheden
Ook bepalen de vaardigheden van de standbemanning of zij de doelstellingen van de beursdeelname realiseren. Of dat nu het werven van leden is of het informeren van de bezoekers.
Zorg voor een nette stand
Geen rondslingerende privé-eigendommen of vertrouwelijke papieren.
Geen halfvolle glazen of volle asbakken.
Bereid u goed voor
Inventariseer welke (kritische) vragen u kunt verwachten.
Weet welke taken u heeft.
Kom goed over
Straal professionaliteit en toegankelijkheid uit. Glimlach en wees geïnteresseerd.
Let op uw houding, zoek oogcontact met de bezoekers.
Eet, drink en rook niet zichtbaar. Ook een tijdschrift lezen en het bezetten van stoelen voor bezoekers is ‘not done'.
De  stand moet altijd bemand zijn. Spreek daarom af wie wanneer pauze neemt of gaat lunchen.
Contacten leggen
Praat niet te lang met elkaar of met bekenden, maar vooral met mensen die u nog niet kent.
Ga op of in de buurt van de stand staan en spreek mensen aan.
Als u toenadering zoekt: spreek rustig en stel uzelf zonodig voor. Stel oprechte vragen.
Probeer een gesprek af te ronden met een afspraak, een vervolgtelefoontje of een bezoek aan uw organisatie. Vraag een visitekaartje en/of noteer de gegevens. Zorg er voor dat de betreffende persoon binnen drie dagen antwoord krijgt of informatie krijgt toegestuurd.
Als u een vraag niet kunt beantwoorden
Haal er een deskundige erbij;
Of: bied aan om die persoon later terug te bellen. Houd hiervoor altijd een pen en blocnote bij de hand en schrijf naam en telefoonnummer op. Zorg dat die persoon uiterlijk de volgende dag antwoord krijgt.
Wat te doen met kritiek?
Zorg dat de kritiekgever zijn verhaal helemaal kwijt kan, reageer pas daarna.
Probeer u te verplaatsen in de situatie van de ander. Toon begrip door zinnen te gebruiken als: "Ik begrijp dat u zich daar niet in kunt vinden".
Ga niet in discussie en word niet hatelijk.
Neem zonodig later nog een keer contact op met die persoon.
Na de beurs
Help mee met het opruimen van de stand.
Voldoe aan de toezeggingen die u heeft gedaan.
Versterk het imago van betrouwbaarheid door direct documentatie op te sturen, terug te bellen of een afspraak te maken.
Evalueer na afloop gezamenlijk de dag.
1
0

Deze website maakt gebruik van cookies. Door het gebruik van deze website geef je toestemming voor het gebruiken van cookies.

/privacy-statement
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming