Eenmalige heffing bij inschrijven in Handelsregister
2 juli 2013

Eenmalige heffing bij inschrijven in Handelsregister

Stichtingen en verenigingen die zich inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel moeten daarvoor straks betalen. Nu is dat nog gratis. Daarnaast krijgen alle nieuwe organisaties bij inschrijving voortaan een adviesgesprek.

Hoewel u met ingang van dit jaar de jaarlijkse heffing voor de Kamer van Koophandel juist niet meer hoeft te betalen, komt er nu dus wel een éénmalige bijdrage voor nieuwe organisaties.

Hoogte van het bedrag
Een meerderheid in de Tweede Kamer stemde namelijk in met een voorstel van PvdA, VVD en SP voor een éénmalig bijdrage voor de (al dan niet verplichte) inschrijving. Wanneer de heffing er komt, is nog niet duidelijk. Ook niet wat de hoogte van het bedrag zal zijn. Een veelgenoemd bedrag is 50 euro. Dat bedrag dekt de administratiekosten voor inschrijving en is ongeveer gelijk aan het tarief dat in omliggende landen wordt gehanteerd, aldus Mireille Muller, woordvoerder van de Kamer van Koophandel.

Verplicht adviesgesprek
Daarnaast wil de Tweede Kamer dat de Kamer van Koophandel ook een adviesgesprek voert als een organisatie zich inschrijft. Dat gesprek is bij startende ondernemers bedoeld om te wijzen op de risico's die ondernemen met zich mee brengt en om zo schijnzelfstandigheid tegen te gaan. In de gesprekken met nieuwe stichtingen of verenigingen zal de nadruk waarschijnlijk meer liggen op het voorzien van advies of het voorkomen van frauduleuze constructies.

Inschrijven ja of nee?
Als (nieuwe) stichting en als vereniging met een volledige rechtsbevoegdheid dient u zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Als vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid hoeft u zich niet in te schrijven, maar het is wel raadzaam als u de persoonlijke aansprakelijkheid van het bestuur wilt beperken.

Ondernemersplein
Het voorstel werd ingediend en aangenomen tijdens een debat in de Tweede Kamer over het nieuwe Ondernemersplein. Vanaf 1 januari 2014 worden de twaalf regionale Kamers van Koophandel samengevoegd tot één landelijke organisatie, samen met Syntens. Vanaf die datum kunt u voor veel van hun diensten op het digitale Ondernemersplein terecht. Het is nog niet duidelijk of de eenmalige heffing tegelijk met het Ondernemersplein wordt ingevoerd.