3 februari 2014

"VvE: loop geen onnodig risico met gereserveerd geld"

Veel middelgrote en grote Verenigingen van Eigenaren (VvE)  hebben aanzienlijke bedragen voor groot onderhoud gereserveerd. Dat geld staat op spaarrekeningen bij banken. In veel gevallen wordt daarbij nog steeds onnodig risico gelopen, doordat er méér dan 100.000 euro bij dezelfde bank is ondergebracht.

Sparen bij een bank is niet volledig risicoloos. Het  depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank beperkt dat risico: elke particulier en ook elke VvE krijgt de schade vergoed tot een maximumbedrag van 100.000 euro als een bank failliet gaat. We weten inmiddels dat ook banken failliet kunnen gaan. En dat het dus verstandig is om geen geldbedragen groter dan 100.000 euro bij één bank onder te brengen.

Toch krijg ik regelmatig jaarrekeningen van VvE's onder ogen waaruit blijkt dat de VvE méér dan die ene ton bij één en dezelfde bank op verschillende rekeningen heeft staan. Recent nog kwam ik een grote VvE tegen met een onderhoudsreserve van 450.000 euro, waarbij het gehele bedrag aan één bank was toevertrouwd. Als die bank over de kop gaat is, is deze VvE dus 350.000 euro kwijt!

Eigen bank is veilig...?
Ik spreek VvE-bestuurders die, enigszins verontrust door publicaties over dit onderwerp, bij de manager van de plaatselijke vestiging van hun bank hebben nagevraagd of het niet verstandiger zou zijn om het bedrag bóven de eerste 100.000 euro naar een andere bank te brengen.
Het antwoord van bankmanagers in dergelijke gevallen is  -uiteraard- dat hun bank heel groot en dus heel stabiel en betrouwbaar is en dat de VvE-bestuurder helemaal niet bang hoeft te zijn.

Geen extra werk
Ik hoor verhalen over VvE-beheerders die het maar lastig vinden om een extra rekening bij een tweede, laat staan derde bank voor een VvE te openen. En daarom gewoon weigeren met het argument "meerdere rekeningen kosten ons meer werk en dat willen we niet".
Onbegrijpelijk dat een professionele VvE-beheerder (de voorbeelden die ik heb gaan over redelijk goed bekend staande grotere beheerders) op een dergelijke manier redeneert. Overigens ook onbegrijpelijk dat een VvE-bestuur en een VvE-ledenvergadering iets dergelijks accepteert!

Kans op nieuwe crisis?
Ik ben geen doemdenker. Maar de ‘kredietcrisis', eigenlijk de ‘bankencrisis' heeft ons geleerd dat zelfs supergrote banken failliet kunnen gaan. Wie denkt dat een nieuwe bankencrisis (of misschien beter: een vervolg op de huidige bankencrisis) niet meer zal voorkomen, raad ik aan om bijv. de recente uitzendingen van Tros Radar Extra te bekijken. Met daarin o.a. prof. dr. Arnoud Boot, hoogleraar financiële markten Universiteit van Amsterdam, die stelt : "Ons financiële systeem creëert keer op keer crises".

Als u lid bent van een VvE en u wilt uw mede-VvE-leden overtuigen van nut om banktegoeden van meer dan 100.000 euro te spreiden, kunt u hen wellicht wijzen op het artikel "Alles wijst er op dat we in 2014 een nieuwe bankencrisis krijgen" of op één van de vele andere artikelen over dit onderwerp.

Maarten den Ouden is registeraccountant en auteur van o.m. Financiën van de VvE, gids voor bestuurders en appartementseigenaren. Zie kascommissiegids.nl.