Beheert u een gebouw? Let op de wetgeving!
1 oktober 2012

Beheert u een gebouw? Let op de wetgeving!

Als u een (club- of verenigings)gebouw of kantine beheert of bijeenkomsten organiseert heeft u onder meer te maken met wetgeving met betrekking tot drank, roken en muziekrechten.
Schenkt uw organisatie alcohol, dan heeft u te maken met de Drank- en Horecawet en het onderwerp sociale hygiëne:
  • Als u binnen uw organisatie alcohol schenkt, heeft u een drank- en horecavergunning nodig. Als u die aanvraagt, moet u een kopie van het bestuursreglement meesturen.
  • Bij organisaties waar alcohol wordt geschonken, moeten twee leidinggevenden het diploma sociale hygiëne hebben (dit kunnen ook leden of vrijwilligers zijn, minimaal 21 jaar). Gedurende de tijden dat alcohol wordt geschonken, dient één leidinggevende met de ‘verklaring sociale hygiëne' aanwezig te zijn of een barvrijwilliger die door het bestuur goed is geïnstrueerd over verantwoord alcoholgebruik. De barvrijwilligers moeten minimaal zestien jaar oud zijn. De personen met het diploma sociale hygiëne mogen niet van slecht levensgedrag zijn.
  • Heeft uw organisatie geen drank- en horecavergunning, maar verkoopt u tijdens een evenement alcoholhoudende drank, dan moet u een ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en horecawet aanvragen. Met deze ontheffing is het mogelijk dat gedurende een bepaalde tijd toch bedrijfsmatig alcohol geschonken wordt. Er mogen alleen zwak-alcoholische dranken geschonken worden. Het schenken van alcohol moet altijd onder leiding staan van iemand die in het bezit is van de ‘Verklaring sociale hygiëne'. Deze persoon moet tijdens het evenement zelf aanwezig zijn.
  • U mag geen alcohol schenken aan mensen die onder invloed zijn van alcohol, drugs of medicijnen.
  • Als het evenement plaatsvindt in een horecagelegenheid of sportkantine is een ontheffing niet nodig, omdat de uitbater al een drank- en horecawetvergunning heeft.
    U moet altijd duidelijk zichtbaar aangeven dat u:
    - geen alcohol schenkt aan personen die jonger zijn dan achttien jaar (per 1 januari 2014);
    - geen sterke alcohol schenkt aan personen beneden de achttien jaar;
    - zwak-alcholische dranken alleen verkoopt aan personen van achttien jaar en ouder (per 1 januari 2014).
Tip:
Het is verstandig om in het bestuursreglement vast te leggen welke kwaliteitseisen u stelt aan barmedewerkers, wanneer en aan wie er alcohol wordt geschonken en hoe dat zichtbaar wordt gemaakt in de bar, welke vrijwilligers het diploma sociale hygiëne hebben en wie toezicht houdt op de naleving van het reglement.
Aan het ten gehore brengen van muziek zijn in veel gevallen kosten verbonden. Via Buma en/of Stemra betaalt u de mensen die de muziek hebben ‘bedacht' (componisten, tekstschrijvers).
Als iemand muziek draait of speelt in huiselijke kring, bij bruiloften en familiebijeenkomsten, dan zijn daar geen kosten aan verbonden. Ook als u muziek (af)speelt waarvan de maker meer dan zeventig jaar dood is, bent u de maker niets verschuldigd.
Iedereen die buiten de familie- of vriendenkring muziek ten gehore brengt, moet wel betalen: symfonieorkesten, amateurkoren, horecabedrijven, sportclubs, bejaardentehuizen, ziekenhuizen, sportscholen, dansleraren, omroepen et cetera. Ook als het slechts om achtergrondmuziek gaat, zoals in winkels, fabrieken en kantoren. Of om een eenmalige gelegenheid, zoals een feest van de voetbalclub. In al deze situaties betaalt u aan Buma.
Voor het vastleggen van een muziekstuk op een beeld- of geluidsdrager (ook vertalingen en imitaties) moet u de maker altijd betalen, behalve als deze meer dan zeventig jaar dood is. Stemra is de organisatie tot wie u zich dan moet wenden. Legt u muziek vast op een geluidsdrager én brengt u deze ten gehore buiten de familie- of vriendenkring, dan betaalt u aan Buma én aan Stemra.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het vertonen van tv, video en dvd. De uitvoerende instantie hiervoor is VIDEMA.
Volgens de Tabakswet moeten openbare gebouwen per 1 juli 2008 rookvrij zijn en heeft iedere werknemer recht op een rookvrije werkplek. Overal waar (vrijwillig) personeel werkt, mag niet langer worden gerookt. Ook niet buiten werktijd. Uiteraard is buiten roken, bijvoorbeeld langs het sportveld, wel toegestaan. De VWA (Voedsel- en Waren Autoriteit) kan bij overtredingen boetes opleggen. U kunt de rokers tegemoet komen door te zorgen voor een aparte rookruimte.

» Lees meer in het artikel Roken en de Tabakswet

Legionella
Legionellabesmetting kan ernstige tot zeer ernstige en soms zelfs dodelijke gevolgen hebben. Sportcomplexen, kindercentra, onderwijsinstellingen, kantoren, horeca-instellingen en bedrijven worden gezien als laag-risicocategorie. Zij vallen niet onder de wetgeving op het gebied van legionella. Dat geldt dus waarschijnlijk ook voor uw organisatie. Dit betekent echter niet dat het niet belangrijk is om stil te staan bij het voorkomen van legionellabesmetting.
U heeft namelijk wel een zogenoemde zorgplicht:
  • Stel de boiler af op een temperatuur boven de 60 C.
  • Laat de boiler bij afwezigheid van één week of langer aan staan, of laat hem leeg lopen.
  • Geisers en combiketels zonder voorraadvat moeten water van minimaal 55 C aan het tappunt leveren.
  • Gebruik alle tappunten waar koud of warm water wordt geleverd minimaal één keer per week.
  • Laat de leidingen en boilers tijdens seizoenssluitingen leeglopen en spoel deze voordat u ze in gebruik neemt twintig minuten door.
  • Voorkom dat de koudwaterleiding opwarmt. Plaats geen warmteafgevende apparatuur of warmwaterleidingen naast of tegen koudwaterleidingen.
  • Verwijder tappunten die u niet of weinig gebruikt. Datzelfde geldt voor dode leidingtakken.
  • Het is niet nodig om watermonsters te laten controleren op legionella. Dat hoeft alleen als er indicaties zijn dat er een probleem is en in overleg met de GGD.
Als u de bovenstaande maatregelen neemt, is het niet nodig om wekelijks thermisch te desinfecteren of uitgebreid te spoelen. De GGD in uw regio staat u graag te woord als u vragen heeft over legionella.